zaterdag 29 juni 2019

een zware tocht naar Roscoff


Vrijdag 28 juni
We slapen slecht, want we zien nogal tegen het vertrek op, er staat nog steeds een gierende NO wind recht het zeegat in. We willen pas 's middags vertrekken, want dan wordt de wind minder.
Maar als we 's ochtends nog eens op Windfinder kijken, blijkt dat de wind 's middags naar W gaat draaien. We kunnen toch beter meteen vertrekken.
Het is bijna LW als we om 9 uur vertrekken, dat maakt het wel al een stuk rustiger, al de rotsen geven beschutting.
Op 2 motoren en een grootzeil met 2 reven gaan we er tegenaan. Er vaart een ander jacht ongeveer een halve mijl voor ons, dat stelt gerust.
De eerste mijl is bijna recht in de wind, maar het afgaande tij helpt snel vooruit te komen.
Daarna kunnen we iets afvallen en kan de genua een stuk worden uitgerold, de motoren kunnen uit, dat geeft rust.
Nog een mijl verder kunnen we bijna voor de wind wegdraaien en dan wordt het echt rustig en ook warm, de zeilpakken kunnen uit.

We zijn blij als we de vuurtoren snel dwars hebben en de kustrichtng nog iets gunstiger wordt. De wind neemt af.
We halen het jacht voor ons in, dat laat hij niet op zich zitten, hij hijst een spinaker.
Wij hijsen even later ook het lichtweerzeil, het wordt toch een soort wedstrijd. Hij kruist meer voor de wind af dan wij en uiteindelijk, als de wind nog minder wordt ligt hij wat voor.

Het is een mooi stuk varen , er liggen eilanden voor de kust. De zon schijnt.
Dan valt de wind helemaal weg en starten we een motor.
Gelukkig begint het wat later uit het westen te waaien. Het trekt ook dicht.
We zijn net zover dat de koers ZW bezeild is aan de wind, het gaat prachtig op vlakwater.
Maar het blijft niet zo, de wind neemt tegen de verwachting toe en er ontstaat dichte mist, de wind krimpt ook wat en we moeten slagen maken.
De stroom staat nog tegen.
Uiteindelijk komen we 6 mijl voor Roscoff in een gebied met zoveel rotsen dat slagen maken niet meer mogelijk is. Op 2 motoren kruipen we vooruit, de stroom begint gelukkig te stoppen en daarna mee te lopen, maar het is echt een vervelend stuk.
We zien de haven pas als we al bijna tussen de pieren zijn. We komen ongeveer om 19 uur aan.
De havenmeester wacht ons buiten op in een rubberboot en wijst ons een plekje bij de vuilwatertank, want de haven is eigenlijk vol.
Na een bezoek aan het havenkantoor vraag ik of we in het ondiepe stuk mogen liggen waar al meer catamarans liggen. 
Dat mag gelukkig, dat is een mooi plekje. We gaan vroeg slapen

Zaterdag 29 juni
We maken er een lange rustige nacht van. 's Ochtends doen we de kachel aan, want het is heel vochtig. 

Het is nog steeds mistig.
 Daarna wordt het een echte haven dag: douchen, wassen, vuilnis wegbrengen, benzine tanken, water tanken, boodschappen doen.
Het is een prachtige haven met heel brede pontons, prima douches en wasmachines, wifi. Hier heb je echt waar voor je geld.
Er liggen ook diverse catamarans,
De ene is een one-off design van een Engelsman.
De ander is de Skik van een Nederlander. Die hadden we in Cherbourg op een afstandje gezien, nu spreken we hem. Hij vaart alleen, is geen CTC lid omdat hij geen vast adres heeft, ligt vaak bij Rehbergen als hij niet onderweg is.
We zijn vorig jaar ook in Roscoff geweest en weten gelukkig nog goed de weg.

donderdag 27 juni 2019

Ile de Brehát


Donderdag 27 juni
Er staat een harde NO wind, te hard voor ons om leuk te varen.
We blijven lekker een dagje om Ile de Brehát te bekijken.
We gebruiken de houten roeiriemen om naar de wal te komen, want 1 van onze aluminium riemen is kapot gegaan. In de harde wind zijn de grote riemen ook veel beter.
Een motortje gebruiken met al die stenen is geen optie.
 Het is laagwater als we naar de wal gaan en we kunnen onze wielen onder de bijboot testen. Het systeem werkt prima. Ronald trekt in zijn eentje de boot tot helemaal bovenaan het strand.
Het is een klein eiland en we zijn al snel in het dorp.
Bij het toeristenbureau werkt een heel aardige Nederlandse vrouw die ons alle leuke plekken aanwijst.
Wij willen echter ook nog wat niet leuke plekken bekijken, dus we lopen eerst naar de zuidpunt waar de veerboten aankomen, daar zijn we vorig jaar langs gezeild.
Het is ongelooflijk hoeveel mensen er aankomen, het is een lange stroom van wandelaars. Er zijn hier geen autowegen, dus het is wel rustig.
Daarna nemen we ook nog de lange toer langs de kust van het Noordelijk deel van het eiland.
De zon is inmiddels doorgekomen en de kust ziet er prachtig uit.
Veel brekende golven en enorme strandwallen van grote granieten keien.
Bij de vuurtoren komen we weer op een groter pad en daar is het best druk, maar toch kun je makkelijk een rustig hoekje vinden om uit de wind van het zicht op zee te genieten.
Daarna terug langs de oostzijde naar het dorp voor boodschappen. De pinautomaat doet het niet in de supermarkt en er is ook geen geldautomaat op het eiland.
Ik weet het zo te plannen dat we €49,89 uitgeven, we hebben een briefje van €50,-
Het is nog weer even lopen naar de bijboot, we worden erg warm.
Het water staat nu hoog, er hoeft niet veel gereden te worden.
Het roeien is nog wel even spannend, maar we worden niet voorbij de boot naar zee geblazen.
Nu maar wachten op minder wind.

woensdag 26 juni 2019

het gaat nooit zoals je verwacht


Woensdag 26 juni
De voorspelling is oostenwind, ´s middags 20-30 knopen.
De richting is wel goed, maar we vinden het wat hard. We hebben al beelden voor ons van 3x gereefd grootzeil en half opgerolde fok en grote golven, aanstormend op een lagerwal.
We gaan om 6 uur weg, want in de ochtend is de wind nog minder.
Er staat zelfs zo weinig wind dat we bijna een uur een motor bij houden om uit de luwte van Sark te komen.
Daarna gaat het lekker met vol grootzeil en uitgeboomde genua.
Er valt af en toe wat regen.
We moeten om een ondiepte heen die halverwege is, daarna een beetje meer westwaarts.
Op dat moment valt de wind weer helemaal weg, we starten weer een motor.
Vervolgens komt er wat wind uit NW!
Maar nadat een buitje voorbij is getrokken, gaat er weer NO wind waaien.
We zijn net na HW bij Ile de Brehat, de eb begint al te lopen, dus we starten toch maar weer een motor. Grappig is dat we een paar Nederlandse jachten zien vertrekken die we al eerder ontmoet hebben.
Wij zijn blij dat we nu aankomen, want de wind begint nu echt aan te trekken.
We vinden een mooring in een beschutte baai. Er staat 5,5m water, we zijn benieuwd hoe het wordt met LW.

We hebben mooi uitzicht op diverse boten die tegen de wilde golven in varen.

dinsdag 25 juni 2019

Sark en Little Sark


Dinsdag 25 juni
Gisteravond hadden we geen zin om te wandelen, maar met het motortje nog aan de bijboot is het wel leuk om een tochtje langs de kust te maken.
Er varen hier ook bootjes met toeristen, want de kust is spectaculair.

We varen met de bijboot tussen rotsen door.
Ook langs grotten.
De foto´s zijn niet zo goed, want het regende een beetje.
Toen we terug voeren zagen we in een stuk met snel stromend water ook nog pilotwhales opduiken.

Veel jachten laten hier hun rubberbootjes aan de pier liggen, zonder motortje.



Ronald durft het nu ook wel aan.
We wandelen eerst naar de verbindingsbrug tussen Sark en Little Sark.
Vooral voor de paarden die hier een deel van het vervoer verzorgen is het een steile weg.
We zien op Little Sark wat schoorstenen van oude zilvermijnen.
We hebben geen puf om helemaal weer af te dalen naar de kust.
Dat doen we wel aan de oostkant van het eiland, daar is de haven voor de veerboot en een piepklein vissershaventje, niet iets om met Tortuga in te gaan.
Toeristen die aankomen worden in een kar die door een tractor getrokken wordt naar het dorp gebracht dat op de top van het eiland ligt.
Bijna al het vervoer wordt met tractors gedaan, het is een af en aanrijden met pakketjes en ook melk. Wat ze daarmee doen is niet duidelijk, er is geen melkfabriek.
Om 15 uur komen we warm en moe terug aan boord.
De zon begint te schijnen, blij dat we niet meer onderweg zijn, het was al warm genoeg zonder zon.


maandag 24 juni 2019

naar Sark


Zondag 23 juni
Cap le Hague is een van de gevaarlijkste kapen wat stroom betreft, met de beruchte race van Alderney. Daar moet je op de juiste tijd langs. Maar wat is de juiste tijd?
Op de Navionocs kaarten op de iPad wordt gewerkt in Engelse zomertijd. In de Reeds met GMT en in de Franse tabellen met Europese zomertijd. Dus de meningen wat de jachteigenaren betreft verschillen van 13 uur tot 15 uur.
We hebben de de hele ochtend nog om een beetje in Cherbourg rond te wandelen.

We ontdekken o.a. een mooie botanische tuin.
Uit eindelijk vertrekken we om 13.30, tegelijk met heel veel andere jachten, dat stelt gerust.
Er staat een stevige bries uit het oosten, ideaal.
Na een uurtje zeilen valt de wind opeens weg, we zijn dan nog niet bij de kaap.
Dat wordt een motor aan. In de vrij ruwe zee is dat voor ons niet ideaal, maar het lukt.
Dwars van de kaap is het vrij ruw, maar toch niet zoals we meegemaakt hebben langs sommige andere kapen. Maar er staat dan ook geen wind.
We waren eigenlijk van plan om naar Guernsey te gaan, maar zonder wind is dat wel een eind. Sark lijkt mij dichterbij. Ook lijkt Guernesey bij nadere beschouwing erg druk, alleen al het aantal jachten dat er heen vaart. En op de kaart lijkt het wel een grote stad.
Als we voorbij de kaap zijn, steekt gelukkig de wind weer op, uit NO. Het is precies voor de wind.
Het is een prachtig vlakke zee, we hebben in tijden niet zo rustig gezeild, terwijl hier toch ook allerlei brekers op de kaart staan.
Om ongeveer 20.30 komen we aan bij Sark.
Er is een baaitje met moorings, wel zo handig met een hoop tij.

Het uitzicht is prachtig, dat hebben we gemist de laatste tijd.

Maandag 24 juni
Als we ´s ochtends wakker worden is het uitzicht verdwenen. 

Er hangt mist, het lijkt wel Shetland.
Ook staat er vrij veel deining, dus we staan niet meteen klaar om de wal op te gaan.
Toch maken we aan het eind van de ochtend de bijboot klaar. We hebben die nog helemaal niet gebruikt dit jaar.
 De bodem moet opgepompt worden.
´s Middags klaart het een beetje op en Ronald brengt mij naar de wal.
We willen de bijboot daar niet onbeheerd achter laten, we weten niet of die daar wel lekker ligt met de deining en het getij.
Ik klim een flinke trap omhoog naar de top van de kliffen.
Daarna is het een vlakke wandeling naar het dorp.
Er zijn geen auto´s op het eiland, het is er heerlijk rustig.
Gelukkig is er wel een winkel, want er is wel weer van alles op.
De rest van de middag vermaken we ons aan boord.

zondag 23 juni 2019

een lange oversteek naar Cherbourg


Zaterdag 22 juni
Het is ongeveer 80 mijl van Fecamp naar Cherbourg.

Om zoveel mogelijk getij mee te hebben, vertrekken we om 5 uur ´s ochtends.
Er staat nog wat weinig wind, we houden 1 motor bij het lichtweerzeil.
Al spoedig begint de zon te branden, we moeten ons beschermen.
Er is een vrij drukke scheepvaartroute naar de Seine, die we moeten oversteken, we remmen een paar keer wat af.
Gelukkig begint om 10 uur de oostenwind toe te nemen en kunnen we echt zeilen.
We krijgen dan echter de stroom tegen, dus het gaat nog steeds niet hard over de grond.
Pas als we de kaap van Barfleur naderen krijgen we stroom mee.
We moeten ook goed uitkijken , want er staan veel joontjes, gelukkig wel duidelijker dan ballen zoals in Engeland.
Er staat echt harde stroom, 3 knopen, dus het is goed dat we die hier mee hebben.
Het is inmiddels ook weer koud aan dek, we zitten nu in de schaduw van de zeilen, dus de zeilpakken moeten weer aan.
Om 20 uur varen we tussen de pieren van Cherbourgh. Het is er druk met binnenkomende jachten.
Er is nauwelijks een plekje te vinden, maar we zijn na de lange dag met alles blij.