zaterdag 17 augustus 2019

de hele Belgische kust met de tram


Zaterdag 17 augustus
We hebben een dagkaart voor de tram, die loopt 67 km helemaal langs de Belgische kust.
We beginnen met een rit naar het oosten, naar Knokke, onderweg kijken we waar het leuk is om op de terugweg uit te stappen.
In Knokke blijkt het eindpunt ver van het strand, we drinken alleen koffie en stappen weer in de tram. Bij Heijst gaan we wel even bij het strand kijken, maar het is niet bijzonder.
Bij Blankenberge hebben we een jachthaven gezien en we maken een iets langere wandeling naar de pier. 
Helaas giet het van de regen. De haven is niet slecht, maar minder leuk dan Oostende.
We hebben weer koffie nodig om te drogen.
Daarna gaan we in een ruk door helemaal naar de westkant, bijna aan de Franse grens, daar ligt Panne. Ten westen van Oostende is het iets leuker dan in het oosten, wat minder flats en hier en daar duinen. 
Gelukkig is het droog geworden, dat maakt het ook gezelliger. 
Er wordt zelfs reclame gemaakt voor het circus.
We gaan daarna naar Nieuwpoort. Daar zijn we vorig jaar een paar dagen met de boot geweest, maar het strand gedeelte hebben we niet gezien.
Er moet ergens een grote schildpad zijn.
Op het strand kunnen we hem niet vinden, maar een bootjes verhuurder weet te vertellen dat hij te veel roestte op het strand en nu in de stad staat.
Hij blijkt enorm en is ook verguld. De naam is OP ZOEK NAAR UTOPIA, dat doet me wel aan onze boot denken.
Ons is geadviseerd vandaar naar het oude centrum te lopen.
Het blijkt een prachtige wandeling te zijn langs de IJzermonding over een houten boulevard.
Hier vaar je binnen. Het is wel een heel eind en we zijn blij als we er zijn en een biertje kunnen drinken en patat en vis eten. Nieuwpoort is nog steeds een heel mooie stad die in oude stijl herbouwd is na 2 wereldoorlogen, maar we zijn te moe om alles nog eens te bekijken.
Morgen maar weer zeilen om uit te rusten.


vrijdag 16 augustus 2019

Oostende


Vrijdag 16 augustus
We gaan nu echt uitrusten.
We lopen over de boulevard en zien kunstwerken.
Er is in WOII heel veel vernield en daardoor is bijna alles nieuwbouw. Ook hebben ze last gehad van de watersnood in 1953. Toch is het wel gezellig.
Er zijn nog enkele oude gebouwen.
Het station is nieuw al ziet het er oud uit.
Er zijn diverse parken. 
De zeemeermin stond vroeger bij een gebouw dat er nu niet meer is.

De Japanse tuin is bij een vroegere koninklijke villa.
Je vraagt je af waar de duinen gebleven zijn. Zelfs de boulevard is ondermijnd door een parkeergarage. We moeten nog meer bekijken, dus we blijven nog een dag.

een snelle maar ruige tocht naar Oostende


Donderdag 15 augustus
We liggen niet wakker door de kermis, die stopt om 22 uur en door de regen horen we ook al een stuk minder.
Toch hebben we een onrustige nacht, het waait hard en we maken ons zorgen hoe we de haven uitkomen, W wind staat recht de haven in. Eigenlijk moet je een stuk naar het westen varen om een bank heen, maar met hoogwater kun je ook recht naar het noorden over de bank. Nu maar hopen dat er niet te veel brekers staan.
Om 11.30 gaat de brug open. Met een aantal jachten vertrekken we.
We bellen met de haven control, en voor zover ik begrijp mogen we doorvaren.
We beginnen het zeil te hijsen nog binnen de haven.
Opeens een schel gefluit, op de verkeerstoren staat de havenmeester druk te zwaaien, we moeten terug. Ik had een van de verkeerslichten niet gezien, die stond op rood.
We varen helemaal terug richting brug en achter het laatste jacht draaien we weer op en hijsen het grootzeil met 2 reven.
Nu gaat het goed, we varen over de bank zonder problemen, het 60 graden aan de wind. Daarna kunnen we afvallen. 
De andere jachten ontrollen alleen de genua.
Wij hebben teveel zeil, de boot is haast niet op koers te houden, dus er moet nog een rif bij.
Met ook nog stroom mee gaat het hard.
We zijn snel bij Duinkerken waar we gelukkig weinig schepen zien, we hoeven niet te remmen of uit te wijken.
Daarna wordt het met de handsturen langs de boeien tussen de banken.
Er zijn jachten die de andere kant op varen, we benijden ze niet, hoewel het bij ons ook best vermoeiend is.
We varen steeds 9-10 knoop.
Om ongeveer 17 uur zijn we bij Oostende, de haveningang is daar vrij ruim, maar toch moeten we nog even wachten voor een snelle veerboot.
De haven is tamelijk vol, maar de havenmeester geeft goede aanwijzingen. 
Het is er heel gezellig en natuurlijk ga ik niet koken, we eten Belgische patat en vis.

woensdag 14 augustus 2019

relaxen in Calais????


Woensdag 14 augustus
We hebben behoefte aan een paar rustige dagen en besluiten naar Calais te gaan. Dat is maar 20 mijl en op de heenreis vonden we het een mooie haven en ook niet duur.
We hoeven niet heel vroeg op en met een gezellig zonnetje en ZW wind vertrekken we om 9 uur.
Binnen de pieren kun je prima de zeilen hijsen bij Boulogne.
Het is 10 mijl naar Cap Griz Nez en met stroom mee zijn we er zo.
Alle scheepvaart vaart hier dicht op elkaar. 
We zien een afzinkbaar schip met een boortoren erop, Ronald heeft op zo´n schip gewerkt. De Engelse kust ook ook goed te zien.
Om een uur of 12 liggen we aan een mooring in Calais, om 12.45 gaat de brug open.
We zien een reuzenrad, maar zijn niet meteen gealarmeerd. In Fecamp was ook een reuzenrad en dat maakte geen geluid. Als we aanleggen blijkt dit wel een hele kermis te zijn, maar de herrie begint pas om 15 uur, volgens de havenmeester is het om 22 uur of 24 uur afgelopen, dus minder erg dan een discotheek zullen we maar zeggen.
We maken een wandelingetje tussen de buien door, er is weinig publiek op de kermis.
Het fort blijkt open, 
daarbinnen zijn sportvelden.
De stad is nog steeds wel mooi, maar we gaan hier echt niet een paar dagen blijven.

dinsdag 13 augustus 2019

moeizaam naar Boulogne


Dinsdag 13 augustus
We bekijken nog niet genoeg weerberichten. We kijken hoofdzakelijk naar wind. In Windfinder staat ook wel aangegeven of er regen is. Het ziet er beter uit als gisteren.

We vertrekken weer vroeg wegens het tij.
De haven uit staan er minder golven dan bij binnenkomst gelukkig. Maar buiten is een rommelige zee.
We varen eerst een flink stuk de kust uit in de hoop op rustiger water.
Er blijken ook nog flinke buien te zijn. Geen onweer en ook geen windhoos, maar onze pakken worden goed gespoeld met zoetwater. Voortaan ook maar buienradar kijken?
Elke bui geeft windveranderingen, we hebben het druk met de zeilen. Tussen de buien door staat er bijna geen wind, dus de motor komt er ook nog aan te pas.
´s Middags wordt het een stuk beter, dan is het weer leuk zeilen met ZW 4. Om ongeveer 16 uur hebben we 55 mijl afgelegd en komen de grote pieren van Boulogne in zicht.
Er vaart een hele groep jachten naar het noorden, dus het loopt snel vol in Boulogne sur Mer.
We krijgen dezelfde plek als vorige keer, niet geweldig en nog steeds duur.
Voor ons legt een CTC lid aan, de Yippy yo, die hebben we al eens in Hellevoetsluis ontmoet, ze zijn met een groep van de toerzeilers naar de Kanaaleilanden geweest.

maandag 12 augustus 2019

een windhoos op weg naar Dieppe


Maandag 12 augustus
We vertrekken weer vroeg, de wind is inderdaad naar Z gedraaid en staat niet de haven in.
Toch staan er nog flinke golven ook voor de haven. Opdraaien om het grootzeil te hijsen lukt de eerste keer niet, we varen eerst maar een stukje op de fok naar wat rustiger water.
Er zitten nog 2 reven in het zeil en eerst vinden we dat wel best.
Maar de wind neemt af en we willen er een rif uithalen. Het hijsen gaat wel erg zwaar.

Als we omhoog kijken blijkt het val om de bovenste zaling gewaaid te zijn, dat is niet meteen op te lossen. We laten het maar weer zakken tot 2 reven.
Gelukkig wordt het na een uur zo rustig dat we met een motor bij tegen de wind in kunnen en het zeil helemaal laten zakken. Dan is het nog een heel gezwiep voor het val weer los komt, maar we zijn blij dat het gelukt is.
De motor laten we een tijd bij staan, want er staat weinig wind.
Er komen wel donkere wolken opzetten. Volgens de voorspelling zou het pas ´s middags gaan regenen.
De wolken worden steeds groter en komen dichter bij.
Opeens ziet Ronald water omhoog komen, we sturen op om het te vermijden, bij de wal ziet het er nog rustig uit. 
Opeens zien we een waterhoos!
We gaan overstag en maken zodoende een stormrondje, de wind wordt na de bui opeens W en komt nu van BB in.
Het gaat een tijd weer rustig, maar als we in de buurt van Dieppe komen is er weer een bui opkomst.
Nu zetten we weer het tweede rif er in. 
Het gaat deze keer enorm hard regenen en er komt ook flinke wind uit, we stuiven eerst een tijdje richting haven, maar loeven dan op en strijken het grootzeil, dat gaat makkelijk. De bui is dan ook al bijna voorbij.
Helaas gaan de lichten op rood als we de haven in willen, er moet net een veerboot uit, dat betekent nog 10 minuten rondjes draaien, maar gelukkig is de wind dan al bijna weg.
In de haven staat de havenmeester te wachten en wijst ons een plek. Helaas is het nog even duur als in juni, 66 euro, maar er is geen alternatief. De stad is nog wel leuk.

zondag 11 augustus 2019

een snelle oversteek naar Fecamp


Zondag 11 augustus
Dankzij oordoppen slapen we goed. Om 6 uur horen we wel de wekker, we vertrekken om 6.45.
We zijn niet eens de eerste, een hele groep jachten gaat nu de wind is afgenomen tot ZW 5, naar het oosten.
Tortuga heeft er zin in, het gaat super snel, regelmatig 9-10 knopen , we halen iedereen in.
Er zijn wat kruisende schepen, eentje roep ik zelfs op, of hij ons gezien heeft. Hij zegt dat we door kunnen gaan op onze koers, hij wijkt wat uit.
We komen ook weer op het oostelijk halfrond. 
We zijn wel echt buiten bereik van de kust.
Al aan het begin van de middag komen de krijtrotsen in zicht. De snelheid neemt af, want het tij gaat tegen staan. We hopen wat in de luwte te komen, maar er staan nog beste golven. 
Het wordt dus spannend Fecamp binnenlopen, de haven ingang is nogal smal en open naar het westen.
Gelukkig is er alweer kentering als we aankomen en surfen we maar een beetje naar binnen.
Het is een heel snelle overtocht geweest, 6,9 knopen gemiddeld, we hebben 66 mijl afgelegd.
Morgen is de wind wat zuidelijker, ideaal om weer de haven uit te komen.