Vanochtend vroeg zijn we met een licht briesje weer naar Enkhuizen gezeild. Het was goed weer om te wassen, dus de hele boot hing vol.
In de loop van de dag kwamen er steeds meer multihulls ankeren. o.a.2 lagoons, iets wat op 2 aan elkaar gemaakte monohulls lijkt en een trimaran die er heel futuristisch uitziet. 's avonds zijn we er even heel geroeid en het bleek dat hij in Drachten gebouwd is, de mast heeft een balans tuig, ook heeft hij hydrofoils die de boot een beetje uit het water kunnen liften als hij harder dan 9 knoop vaart.
zaterdag 14 augustus 2010
vrijdag 13 augustus 2010
we wennen aan wind en snelheid
Vandaag weer een catamaran deskundige mee aan boord. Dus we kregen nog weer wat adviezen.
Daarna zeilden we met vol tuig met windkracht 4 met steeds 7 tot 9 knopen aan de wind richting Enkhuizen.
We ankerden in een baai bij de water zuiverings installatie bij Andijk. Deze baai hadden we nog nooit ontdekt.
Je kan daar leuk wandelen op de dijk. o.a. naar een vuurtoren.
Daarna zeilden we met vol tuig met windkracht 4 met steeds 7 tot 9 knopen aan de wind richting Enkhuizen.
We ankerden in een baai bij de water zuiverings installatie bij Andijk. Deze baai hadden we nog nooit ontdekt.
Je kan daar leuk wandelen op de dijk. o.a. naar een vuurtoren.
donderdag 12 augustus 2010
weer in den Oever
We hebben nog niet alle havens van het IJsselmeer bezocht, maar we beginnen een aantal toch te herhalen.
We zijn weer in den Oever want daar wonen vrienden van ons die er de vorige keer niet waren.
We maakten meteen wat mee, hun boot moest het water uit omdat de schroef een raar geluid maakte. Gelukkig was het niets ernstigs en kon de boot meteen terug in het water.
Even later kwam een Farrier trimaran binnen varen, van een CTC lid. Die moesten we natuurlijk bekijken, en 's avonds kwamen ze bij ons op bezoek.
We zijn weer in den Oever want daar wonen vrienden van ons die er de vorige keer niet waren.
We maakten meteen wat mee, hun boot moest het water uit omdat de schroef een raar geluid maakte. Gelukkig was het niets ernstigs en kon de boot meteen terug in het water.
Even later kwam een Farrier trimaran binnen varen, van een CTC lid. Die moesten we natuurlijk bekijken, en 's avonds kwamen ze bij ons op bezoek.
woensdag 11 augustus 2010
Stavoren
's ochtends bezochten we eerst wat familie en lieten ook onze boot zien.
Daarna Stavoren ook nog eens helemaal bekeken in de zon. De oude haveningang is nog hetzelfde, maar er is verschrikkelijk veel nieuwbouw omheen.
De sluis is ook nog even vol als altijd.
's middags op de fiets naar het Roode Klif
en vervolgens naar Mirns, een kite surfers paradijs.
We fietsen terug via Warns, zo hadden we minder tegenwind.
Daarna Stavoren ook nog eens helemaal bekeken in de zon. De oude haveningang is nog hetzelfde, maar er is verschrikkelijk veel nieuwbouw omheen.
De sluis is ook nog even vol als altijd.
's middags op de fiets naar het Roode Klif
en vervolgens naar Mirns, een kite surfers paradijs.
We fietsen terug via Warns, zo hadden we minder tegenwind.
dinsdag 10 augustus 2010
van Enkhuizen naar Stavoren
Vanochtend bekeek ik eerst eens het buitenmuseum in Enkhuizen. Het was al 10 jaar geleden dat ik daar was. De Staverse jol van onze vrienden en onze boot waren mooi te zien vanuit het museum.
Ronald monteerde ondertussen klemkikkertjes voor de zwaarden. Zo kunnen we de lieren ook gebruiken voor de fok uithouder.
Daarna zeilden we met een stevige zuiden wind, op de fok naar Stavoren.
Daar is nog steeds het steigertje waar we in 1976, 34 jaar geleden, onze zeil avonturen met Tortuga begonnen. Het waait er nog net zo hard als vroeger en het uitvaren van de haven is nog net zo moeilijk, we zagen al heel wat boten steigeren. Ook liggen we lekker te hobbelen.
Ronald monteerde ondertussen klemkikkertjes voor de zwaarden. Zo kunnen we de lieren ook gebruiken voor de fok uithouder.
Daarna zeilden we met een stevige zuiden wind, op de fok naar Stavoren.
Daar is nog steeds het steigertje waar we in 1976, 34 jaar geleden, onze zeil avonturen met Tortuga begonnen. Het waait er nog net zo hard als vroeger en het uitvaren van de haven is nog net zo moeilijk, we zagen al heel wat boten steigeren. Ook liggen we lekker te hobbelen.
maandag 9 augustus 2010
we zijn flexibel
Vandaag legden we eerst LED lampjes aan in de kajuit, het wordt steeds vroeger donker en steeds vroeger slapen doen we niet. Daarna wilden we voor de wind naar Urk varen.
We voeren langs de Flevocentrale. Halverwege Urk kregen we een sms je van vrienden, ze lagen in Enkhuizen. We loefden meteen op en zeilden met weinig wind daarheen, het was net bezeild. We waren er aan het begin van de middag.
Ze hadden onze boot nog niet in het water gezien, dus moesten we alles showen. Daarna ook de veranderingen aan hun boot bekeken. Leuk elkaar zo te ontmoeten.
We voeren langs de Flevocentrale. Halverwege Urk kregen we een sms je van vrienden, ze lagen in Enkhuizen. We loefden meteen op en zeilden met weinig wind daarheen, het was net bezeild. We waren er aan het begin van de middag.
Ze hadden onze boot nog niet in het water gezien, dus moesten we alles showen. Daarna ook de veranderingen aan hun boot bekeken. Leuk elkaar zo te ontmoeten.
zondag 8 augustus 2010
naar Lelystad
Vandaag zeilden we met vrij ruime wind van Monnickendam naar Lelystad. een Dragonfly vertrok gelijk met ons. Hij kwam ons niet voorbij.
We hadden, op Nico's advies, een barberholer gemaakt om de fok uit te houden bij ruime koersen,
Lelystad viel wat tegen aan de zuidkant, geen ligplaatsen om makkelijk even bij de Bataviawerf te kijken. Het was daar compleet vol gebouwd met huizen. We gingen daarom maar meteen de sluis door en ten anker bij de Houtribhoek. Boven Lelystad hingen de hele dag donkere wolken, maar wij hadden weinig last.
We hadden, op Nico's advies, een barberholer gemaakt om de fok uit te houden bij ruime koersen,
Lelystad viel wat tegen aan de zuidkant, geen ligplaatsen om makkelijk even bij de Bataviawerf te kijken. Het was daar compleet vol gebouwd met huizen. We gingen daarom maar meteen de sluis door en ten anker bij de Houtribhoek. Boven Lelystad hingen de hele dag donkere wolken, maar wij hadden weinig last.
Abonneren op:
Posts (Atom)