16 juni
's Ochtends kijken we nog een keer bij
de stoomtrein, nu iets verder stroomopwaarts, zodat we hem mooi langs
de rivier de Esk zien rijden. Ook doen we nog wat boodschappen,
meestal terf je het niet dat de supermarkt naast de haven is.
Daarna moeten we tot 15 uur wachten tot
de brug open gaat, dat is wel balen, want de windvoorspelling is
goed: ZW 3-4.
Als we eenmaal buiten zijn blijkt de
wind ZO te zijn, ook wel goed, het gaat lekker met ruime wind.
's Avonds draait de wind als nog naar
ZW, maar ook al snel door naar west.
We wilden eigenlijk in 1 ruk naar de
Farne eilanden of Holy eiland, dus hadden we wat uit de kust
gestuurd. Maar met de ruimende wind, sturen we toch maar meer de kust
in.
De wind wordt ook steeds harder, dus
het relaxte zeilen is toch wat weg.
De zon gaat ook wat onheilspellend
onder.
Om middernacht wordt het echt donker en
besluiten we bij Blyth ten anker te gaan. Het ligt daar mooi beschut
voor het strand.
17 juni
We slapen lekker tot 5 uur.
Met een
mooi windje uit het westen varen we vol goede moed verder.
We zien ook nog roeiers die we al in
Bridlington gezien hebben, die zijn met een tocht rond Engeland bezig
voor een goed doel.
De wind blijkt nogal wisselend van WK 2
tot zelfs 7 !
We besluiten in een harde wind tussen
Coquet eiland en de vaste wal door te gaan en we gaan zelfs ten anker
net voorbij Amble, omdat we zeilen met zoveel wind niet leuk vinden.
Een uurtje later is de wind weer gaan
liggen en gaan we verder.
Vanaf de Farne eilanden moeten we tegen
een harde NW wind opkruisen, de stroom die mee zou staan, staat ook
nog tegen.
Zodra we bij een geschikte plek komen
gaan we ten anker, de laatste paar mijlen naar Holy eiland moeten nog
maar een dagje wachten.
Het ligt niet echt rustig, maar we
slapen alle twee even lekker en het uitzicht is mooi op Holy Island,
de Farne eilanden, veel vogels en kite surfers.