Vrijdag 28 juni
We slapen slecht, want we zien nogal
tegen het vertrek op, er staat nog steeds een gierende NO wind recht
het zeegat in. We willen pas 's middags vertrekken, want dan wordt de
wind minder.
Maar als we 's ochtends nog eens op
Windfinder kijken, blijkt dat de wind 's middags naar W gaat draaien.
We kunnen toch beter meteen vertrekken.
Het is bijna LW als we om 9 uur
vertrekken, dat maakt het wel al een stuk rustiger, al de rotsen
geven beschutting.
Op 2 motoren en een grootzeil met 2
reven gaan we er tegenaan. Er vaart een ander jacht ongeveer een
halve mijl voor ons, dat stelt gerust.
De eerste mijl is bijna recht in de
wind, maar het afgaande tij helpt snel vooruit te komen.
Daarna kunnen we iets afvallen en kan
de genua een stuk worden uitgerold, de motoren kunnen uit, dat geeft
rust.
Nog een mijl verder kunnen we bijna
voor de wind wegdraaien en dan wordt het echt rustig en ook warm, de
zeilpakken kunnen uit.
We zijn blij als we de vuurtoren snel
dwars hebben en de kustrichtng nog iets gunstiger wordt. De wind
neemt af.
We halen het jacht voor ons in, dat
laat hij niet op zich zitten, hij hijst een spinaker.
Wij hijsen even later ook het
lichtweerzeil, het wordt toch een soort wedstrijd. Hij kruist meer
voor de wind af dan wij en uiteindelijk, als de wind nog minder wordt
ligt hij wat voor.
Het is een mooi stuk varen , er liggen eilanden voor de kust. De zon schijnt.
Dan valt de wind helemaal weg en
starten we een motor.
Gelukkig begint het wat later uit het
westen te waaien. Het trekt ook dicht.
We zijn net zover dat de koers ZW bezeild is aan de
wind, het gaat prachtig op vlakwater.
Maar het blijft niet zo, de wind neemt
tegen de verwachting toe en er ontstaat dichte mist, de wind krimpt
ook wat en we moeten slagen maken.
De stroom staat nog tegen.
Uiteindelijk komen we 6 mijl voor
Roscoff in een gebied met zoveel rotsen dat slagen maken niet meer
mogelijk is. Op 2 motoren kruipen we vooruit, de stroom begint
gelukkig te stoppen en daarna mee te lopen, maar het is echt een
vervelend stuk.
We zien de haven pas als we al bijna
tussen de pieren zijn. We komen ongeveer om 19 uur aan.
De havenmeester wacht ons buiten op in een
rubberboot en wijst ons een plekje bij de vuilwatertank, want de
haven is eigenlijk vol.
Na een bezoek aan het havenkantoor
vraag ik of we in het ondiepe stuk mogen liggen waar al meer
catamarans liggen.
Dat mag gelukkig, dat is een mooi plekje. We gaan
vroeg slapen
Zaterdag 29 juni
We maken er een lange rustige nacht
van. 's Ochtends doen we de kachel aan, want het is heel vochtig.
Het is nog steeds mistig.
Daarna wordt het een echte haven dag: douchen, wassen, vuilnis
wegbrengen, benzine tanken, water tanken, boodschappen doen.
Het is een prachtige haven met heel
brede pontons, prima douches en wasmachines, wifi. Hier heb je echt
waar voor je geld.
Er liggen ook diverse catamarans,
De ene is een one-off design van een
Engelsman.
De ander is de Skik van een
Nederlander. Die hadden we in Cherbourg op een afstandje gezien, nu
spreken we hem. Hij vaart alleen, is geen CTC lid omdat hij geen vast adres heeft, ligt vaak bij
Rehbergen als hij niet onderweg is.
We zijn vorig jaar ook in Roscoff
geweest en weten gelukkig nog goed de weg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten