15 augustus
Het regent nu voor de tweede dag en de
accu's beginnen leeg te raken. We sluiten voor het eerst dit jaar de
walstroom aan voor we vertrekken nog even opladen.
Het plan is Stonehaven, 35 mijl
zuidelijker.
Maar we krijgen te horen dat je daar nu
niet kunt liggen wegens erge deining.
Dus wat nu?
We bekijken de gribfiles nog maar eens.
Langs de Engelse kust staat de komende
week geen wind wegens een hoge druk gebied, op de Noordzee staat een
noordelijke stroming.
Over 2 dagen is er een kleine depressie
boven het oostelijk deel van de Noordzee.
Het lijkt het beste om maar over te
steken naar Nederland via een zig zag tussen hoge en lage druk.
We vertrekken om 9 uur en het gaat
zoals gepland.
Mooi eerst met een uitgeboomde genua later met het lichtweerzeil het grootzeil reven we omdat het dan minder slaat, want er staan wel wat golven.
De wind valt's middags helaas weg en we
starten een motor, ook mooi om de accu's nog weer op te laden, want
er is nog steeds geen zon.
Een kleine strandloper lift een stukje
mee.
's Avonds zeilen we weer lekker en de
zon komt door. We worden begeleid door een grote groep dolfijnen.
Als het al donker is worden we
opgeroepen door een schip, hij is bezig met seismisch onderzoek en
wil een bocht maken. We worden verzocht de koers te verleggen naar
90, niet echt de richting waar we heen willen.
Zo'n schip draait niet snel een bocht,
pas na een uur kunnen we weer wat zuidelijker sturen, maar dan wordt
de wind ook minder en moeten we nog een motor starten om vrij van hem
te blijven.
16 augustus
Weinig wind, het lichtweerzeil brengen
we een par keer naar de andere boeg , maar op een gegeven moment
starten we toch maar een motor.
In ieder geval schijnt de zon en we
hebben geen haast, we willen dat de depressie eerst naar het noorden
verdwijnt, voor we naar het oosten koersen.
Het wordt lekker warm, ook de zeewater
temperatuur is al 3 graden gestegen.
17 augustus
Het waait 's ochtends wat harder, we
lopen 5 knoop.
Helaas moeten we weer uitwijken voor
een seismoloog, deze vraagt ons om 6 mijl achter hem langs te gaan,
een omweg van 2 uur!
Inmiddels gaat het steeds harder
waaien, met 3 reven in het grootzeil en de genua heel wat slagen
opgerold, varen we nog 7-8 knoop.
Maar de boot doet het goed, de automaat
hoeft nauwelijks te sturen, zelfs als we af en toe 11-12 knoop varen.
Tijdens het middag eten maakt het
grootzeil opeens een gijp, het staat wel vast, dus geen klap, maar de
boot is met het bak staande grootzeil niet meer op koers te krijgen,
we strijken het.
We zijn inmiddels ook zo ver zuidelijk,
dat we toch echt eens naar het oosten moeten, koers 110.
De zon heeft de hele dag niet
geschenen, we laten 1 motor een paar uur in zijn vrij draaien om de
accu's op peil te houden.
Het is wel weer warmer geworden, nog
maar 1 trui aan en 1 slaapzak nodig.
18 augustus
We komen 's nachts al bij de diepwater
scheepvaartroute.
Omdat ons dat in het donker toch wat
moeilijk lijkt, gaan we bijliggen tot het licht wordt. De boot ligt
mooi rustig, stuur staat gewoon stil, dus we gebruiken ook geen
stroom.
Het duurt op deze zuidelijke breedte
wel heel lang voor het licht wordt, pas om 6 uur 's ochtends!
Met 2 motoren, deels om te laden, deels
voor meer snelheid, en gereefde zeilen steken we over.
Ondanks de plotter met AIS toch wel
spannend. Er staat nu oostenwind kracht 6, het is aan de wind en er
komt best veel water over, zodat het kijken op de plotter niet echt
prettig werk is.
Om 9 uur zijn we de route over.
De wind draait dan naar zuid. We zijn er via de navtex inmiddels achter dat de kleine depressie niet naar het noorden is gegaan, maar naar de Doggersbank, precies waar we zitten!
We gaan overstag en kunnen nu
oostwaarts varen evenwijdig aan de scheepvaart route.
De wind ruimt gelukkig steeds meer naar
ZW en we kunnen steeds meer naar ZO sturen, zodat we precies richting
Ameland gaan.
Wel nog steeds hard aan de wind. En er
moet nog een scheepvaart route gekruist worden.
Deze is behoorlijk druk en het is best
spannend of het net lukt voor schepen langs die 15 knoop varen.
We maken zo veel mogelijk snelheid, want we willen voor donker bij Ameland binnen lopen. De boot lijkt wel een onderzeeer zoveel water krijgen we over.
We maken zo veel mogelijk snelheid, want we willen voor donker bij Ameland binnen lopen. De boot lijkt wel een onderzeeer zoveel water krijgen we over.
Ik ben blij als we er voorbij zijn.
We hebben dan ook weer telefoon bereik.
Ik bel meteen Nico. Die is ook heel blij wat te horen, was al
ongerust, had de vuurtoren van Schier al gebeld om te vragen of ze
ons zagen.
Dan zijn we ook al bijna bij het
zeegat.
Het is net niet bezeild, dus toch maar
weer 2 motoren aan.
Het begin van het zeegat is heel
duidelijk, vlak bij de kust van Terschelling, maar verder naar binnen
toe ben ik blij dat er nog een lijntje van de heenweg staat.
De wind draait weer naar zuid, dus
zeilen valt ook wat tegen. We varen in het vallende duister tot het
Molengat.
Er wordt druk gewerkt aan de kustbescherming van Ameland. We gaan ten anker aan het begin van het Molengat, blij dat we kunnen rusten.
Er wordt druk gewerkt aan de kustbescherming van Ameland. We gaan ten anker aan het begin van het Molengat, blij dat we kunnen rusten.
19 augustus
Mooi zonnig, lekker alles luchten en
wat schoonmaken.
Om 10 uur varen we de 6 mijl naar Nes
en gaan voor anker bij het strandje.
Even later zien we de Wadvaart
aankomen, de laatste catamaran van Jan Bart
en nog even later de Kaimiloa! De Ariki die gebouwd is door Lautier in begin jaren 70.
Het lijkt wel een CTC bijeenkomst. 's Avonds komt er ook nog een Edelcat.
en nog even later de Kaimiloa! De Ariki die gebouwd is door Lautier in begin jaren 70.
Het lijkt wel een CTC bijeenkomst. 's Avonds komt er ook nog een Edelcat.
Bij laagwater blijken wij niet droog te
vallen, we liggen net op de rand van het geultje, dus dat wordt weer
wat met het anker slepen, leuk werk voor Ronald. We hebben het gevoel dat we nu pas vakantie hebben, lekker wat rondlummelen op het wad.
Ja, dat was even beulen, die oversteek. Geniet nu maar van je vakantie en scharrelen op het wad.
BeantwoordenVerwijderen