dinsdag 28 juni 2011

Kristiansand naar Kopervik

27 juni, goede wind
Door de weerberichten binnen gehaald met grib files, wisten we al dagen dat vandaag een mooie zuid oosten wind zou staan, ideaal om de zuid west hoek van Noorwegen te ronden.
De schrik was dan ook groot toen we ’s ochtends wakker werden en alles potdicht in de mist zat.
Dankzij de plotter en AIS hebben we het er toch maar op gewaagd te vertrekken, het was wel spannend varen, maar het ging goed.
Eenmaal buiten de eilanden werd het zicht beter. Maar ook een vogeltje had moeite met de richting vinden.

’s Middags was het ideaal zeilen langs de kust met ruime wind, De kust was lager dan ik verwacht had. Om 19 uur waren we bij Lista, de zuidwest hoek.
De wind werd steeds harder en we voeren op het laatst met een klein stukje fok en moesten met de hand sturen.

28 juni, slecht weer!
’s Nachts moest de stromfok erop. Normaal lijkt die piep klein, maar nu was hij eigenlijk nog te groot, we surfden met 11 knoop, af en toe doken de neuzen in de golven die we inhaalden.
We wisselden steeds af met sturen, want het was knap vermoeiend. We haalden zelfs de stormfok nog weg en liepen evengoed nog 6 knopen voor top en takel.
Tegen de ochtend begon het erg te onweren. We konden schuilen in de luwte van een paar eilandjes waarop hoge zendmasten stonden, hopelijk trokken die meer bliksem aan als onze mast. We zetten alle electronica uit in de hoop alles heel te houden.
Gelukkig trok het onweer naar het vaste land.
Ouderwets op het kompas sturend zetten we koers naar de ingang tussen het eiland Karmoy en de vaste wal, gelukkig een ruim gat zonder verborgen rotsjes.
Om 8.45 lagen we vast aan een steiger in het plaatsje Kopervik. We zijn hier 30 jaar geleden ook geweest, het is haast niet te herkennen, zoveel is er bij gebouwd. We moeten van alles drogen, want het heeft veel geregend ook zijn we doodmoe, dus we gaan eerst maar eens even slapen. Wel een mooie steiger en niet duur en  gratis internet.