vrijdag 23 juni 2023

Eerste meerdaagse tocht met de Viking

 Op zaterdag 17 juni gingen we vroeg naar de trailerhelling bij de Oostersluis.

We zijn nog steeds niet zo goed in het achteruit rijden met de trailer, dus we willen daar zijn als het rustig is.

De auto en trailer kunnen daar niet goed blijven staan, dus Ronald reed de trailer naar huis en ik voer om 8.30 met de Viking naar de Oostersluis.

Ik meerde aan op de plek voor sport, maar er gebeurde niks. Gelukkig heb ik een smartphone, dus het telefoonnummer van de sluis opgezocht en gebeld of ze me gezien hadden. Ja ze hadden me gezien, maar ik had op een knop moeten drukken. Die had ik niet gezien. Ik zat zo laag dat ik niet op de kade kon kijken. De sluis werd alleen voor mij geschut, de 1e brug moest ook open.  De tweede brug hoefde niet open, ik was inmiddels een meter gezakt.

Naar het Boterdiep was maar een klein stukje varen. De brugwachter was daar toevallig en wilde de brug al openen, maar dat was niet de bedoeling. Ik maakte vast aan het remmingswerk om op Ronald te wachten. Die moest best een eind lopen vanaf huis en ook nog een zwaar kettingslot dragen, want dat lag nog niet aan boord.


Om 10 uur voeren we samen op het van Starkenborghkanaal en gingen het Reitdiep in.


Om 11.15 waren we bij Aduarderzijl en maakten we vast aan een klein steigertje voor de lunch. Een prachtig plekje om ook de benen even te strekken, want je zit wel veel op zo'n klein bootje.

Ook bij Electra maakten we even vast aan een steigertje, maar daar kon je helaas niet de wal op.


We voeren langs Zoutkamp het Lauwersmeergebied in. Langs de Zoutkamperril zijn ook diverse steigertjes, helaas allemaal zonder wandelmogelijkheden. Vlak voor het meer was de benzinetank leeg, tijd om toch maar eens vast te maken.





Toen ik thee wilde maken, kon ik de gasaansteker nergens vinden. Lucifers waren ook niet aan boord. Van buren kon ik een sigarettenaansteker krijgen, maar die is dus echt niet handig ok een kooktoestel aan te steken. We knipten lontjes van een lapje en die konden we met een tang bij de gasbrander houden.

's Avonds ging ik soep maken en daar tussen de blikken lag de gasaansteker, nog nooit zo blij geweest dat we vuur konden maken.

Het was erg heet in de boot, we draaiden de boot windhappend en 's avonds draaiden we de boot weer terug, want toen werd het opeens erg koud.

Het werd zelfs een heel koude nacht, een dikke slaapzak had ik niet meegenomen, het is zomer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten