maandag 30 augustus 2021

Borkum

Zondag 29 augustus

Omdat het pas 's middags HW is, hebben we 's ochtends de tijd om nog wat op Nordeney rond te wandelen. We leveren o.a. Lege bierflesjes in. Dat kost wel een half uur van onze tijd omdat de winkel pas om 10 uur open gaat, en dat voor 1 euro...

Het is wel even leuk langs de boulevard naar de stad. Op de terugweg ook nog wat verse boodschappen, op het Nederlandse wad gaan we weer droogvallen, dus dan is het lastiger inkopen.

We vertrekken om ongeveer 14 uur. De oversteek naar Juist is halve wind en de golven zijn niet al te gek. Het is er wel een drukte met veerboten van alle kanten.

De veerboot van Juist gaat over het wantij door de prikkengeul. Er staat voor ons ook water genoeg.

Richting Memmert hebben we stroom tegen, we hallen 1 rif uit het grootzeil, er zijn er nog 2 over.

Het schiet dan lekker op, we halen een Nederlands jacht in.

De oostpunt van Borkum is best een moeilijk punt. Het jacht haalt alle zeilen weg, wij zetten eerst het 3e rif weer, maar halen uiteindelijk het grootzeil helemaal weg.

Het is best ondiep aan de ingang van de geul en er slaat zelfs een breker dwars op de romp.

Eenmaal in de luwte van Borkum wordt het lekker rustig.

We gaan deze keer naar de grote Burkana haven. We vinden Port Henry te slecht worden.

De windmolens hoor je daar ook veel minder. We liggen er prachtig rustig.