Woensdag 26 september
Het leek 's avonds mooi rustig, maar de
nacht werd best ruw, om middernacht ging het tij weer af en de wind
nam toe. Met een boot dwars op de wind ligt het niet lekker.
Het ontwaken is ook ongezellig, doordat
onze accu's na 9 jaar wat minder worden, is de spanning zo laag dat
we de kachel niet willen starten. Gelukkig is er havermout pap en
poolkleding.
Het waait windkracht 6 W.
Om 9.30 is het 2 uur voor hoogwater en
we zien een platbodem al richting wantij varen.
Wij gaan ook anker op. We houden de 2
motoren bij om de accu's te laden en ook om ons over het wantij van
de vlakte van Oosterbierum te krijgen, dat is eigenlijk iets te
ondiep voor ons, maar met springtij wagen we het, het is erg ver om
via Terschelling.
Op de genua halen we de platbodem in,
die laat steeds zijn gaffel zakken als hij moet gijpen.
In de smalle geul gaat het passeren
net.
Op het ondiepste stuk hobbelen we
regelmatig over de bodem en we laten de motoren flink meedraaien om
vaart te houden.
Daarna is het gelukkig dieper en kunnen
we op alleen de genua verder.
Opeens gaat de plotter piepen zonder
dat er een schermpje verschijnt met een melding en dan gaat hij op zwart en weer
opstarten en weer op zwart etc. Uitzetten lukt niet, we koppelen hem
los en proberen hem na een tijdje opnieuw, weer hetzelfde.
Gelukkig hebben we papieren wadden
kaarten, die komen ouderwets aan dek. Binnen hebben we ook de ipad
nog.
Toch is het lastiger op kruispunten. We
komen in de Zwarte Haan ipv de Kromme Balg.
Op zich niet echt fout, maar we moeten
wel een stuk oploeven aan het eind naar halve wind. Dan voel je pas
echt hoe hard het waait.
Oversteken naar het Molengat moet op
kompaskoers. Gelukkig hebben we nog een tweede gps systeem van Furuno
waar je de gemaakte koers op kunt aflezen, want ons echte kompas is
deze zomer ook kapot gegaan, het “glas” is opeens ingedeukt en
het is nu lastig aflezen.
De wind neemt nog toe en we stuiven met
meer dan 9 knoop door het water. De stroom staat nu tegen, dus het
gaat over de grond wat minder hard.
Toch beginnen we de genua geleidelijk
in te rollen, jammer dat onze gewone fok ook onlangs kapot gegaan is.
Als we bij de haven van Ameland komen,
komt er net een veerboot naar buiten. Remmen is niet echt mogelijk,
dus we varen maar even buiten de betonning, er staat nog genoeg
water.
Een klipper wil ook net naar binnen,
dat wordt nog een beetje dringen bij de ingang.
De haven is vrijwel leeg, en het
afmeren lijkt niet zo moeilijk, maar als ik net een landvast om de
bolder op de steiger heb, begint de boot zo hard achteruit te drijven
dat ik hem niet kan houden, mijn gekneusde hand is nog niet 100%.
Ronald snelt toe en net op het einde van het landvast kan hij het
houden, ook omdat ik inmiddels weer wat gas vooruit heb gegeven.
Het is nog een heel getrek om de boot
bij de steiger te krijgen.
Na een kop thee loop ik naar het
havenkantoor, op mijn bootschoenen. De havenmeester is er niet, op
de terugweg glijd ik van de tranen plaat aan het eind van de
beweegbare loopplank, scheenbeen beschadigd.
's Avonds is de havenmeester wel, hij
had de watertaxi gemist. De schrik is groot als het tarief 20 euro
hoger is als vorig jaar. Toen was er korting wegens de werkzaamheden
aan de dijk.
Nu buiten liggen is met de windkracht 7
die er inmiddels waait ook geen optie. Hopelijk morgen minder wind.
We hebben nu in ieder geval walstroom zodat de kachel aan kan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten