Vrijdag 18 augustus
De weersvoorspellingen zijn het niet
met elkaar eens, maar we willen het liefst goed weer horen, dus dat
geloven we. Wind west 20 knopen.
We vertrekken om 8 uur van Hartlepool,
de sluis is nu makkelijk.
Eenmaal buiten is het prachtig
zeilweer, halve wind onder hoge wal. We zetten wel een rif voor de
zekerheid.
Spoedig vliegen we vooruit met 12
knopen, het schiet goed op.
Het is wel vlagerig weer, we sturen met
de hand om dat op te vangen.
Er komen steeds meer echte buien, nu
zelfs wel met 30 knopen wind. We zetten een tweede rif en alles gaat
goed.
Om 14 uur zijn we bij Flamboroughhead.
Nu wordt het moeilijk, de laatste 5
mijl naar Bridlington, zijn recht tegen wind.
Alleen blijkt als we wat extra steun
van een motor willen hebben, dat die niet wil starten. Achteraf was
die al vanzelf afgeslagen toen we vertrokken waren.
Dat is lastig manoeuvreren. Dus als we
na 2 uur kruisen bij Bridlington zijn, gaan we ten anker.
Ronald kan niet vinden wat er aan de
hand is, maar we denken dat binnenvaren op 1 motor ook wel zal
lukken.
Voor de zekerheid probeer ik de
havenmeester op te roepen, maar die antwoordt niet.
Dan maar op goed geluk naar binnen.
Als we eenmaal binnen zijn, staat daar
een heel boze havenmeester te schreeuwen: het is vol, we moeten
eruit.
We proberen te vertellen dat we niet
kunnen manoeuvreren, maar dat heeft geen effect.
We maken toch maar vast aan een
vissersboot en ik klim naar de wal over 6 boten. Dat praat toch wat
makkelijker.
Maar het helpt nog niet. Ronald klimt
ook nog de wal op en ik kijk wat rond naar plekjes, plek zat. Hij
heeft Vlieland nog nooit gezien blijkbaar. Maar als we 20 pond
betalen mogen we toch een nachtje blijven, bij de hijskraan.
Als ik in het havenkantoor ben komt er
nog een Nederlands jacht binnenvaren, een Feeling, met 2 kleine
kinderen aan boord. Weer hetzelfde geschreeuw. Deze mensen laten zich
wel intimideren en gaan weer naar buiten en uiteindelijk terug naar
een andere haven. Toch minstens 15 mijl. Hopelijk kunnen ze daar wel
terecht, want het water zakt al.
Als ik 20 pond betaald heb, is de
havenmeester toch wat vriendelijker. Als het ons lukt morgen naar een
ondiep plekje te wurmen, mogen we voor dat geld zelfs 3 nachten
blijven.
Maar eerst moet het motor probleem
worden opgelost. Bougies vonken wel. Morgen de carburateur maar
proberen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten