maandag 19 juni 2017

Fetlar

Donderdag 15 juni
We staan om 6 uur op, het tij is weer vroeg mee.
Helaas is het havenkantoor nog niet open, ik gooi de sleutel van de boating club in de brievenbus en krijg geen 5 pond terug.
Het is nogal grijs, maar we hebben stevige ZO wind en met tij mee gaan we super snel naar het noorden. De navigatie is best ingewikkeld, tussen veel kleine rotsjes door. Maar met een plotter is dat geen probleem.
Om 8.30 varen we al in de luwte van het eiland Whalsay. Dat hebben we bij ons vorige bezoek aan Shetland al uitgebreid bekeken. We varen door naar Fetlar, daar zijn we al meer dan 30 jaar niet geweest.
Het wordt een best ruig stukje, de wind is ZO ipv de voorspelde ZW.
Er zijn mooie kliffen , maar er staan ook hoge golven, vooral bij de NO kaap, waar stroom tegen tij staat.
Daarna oploeven naar een beschutte baai. Het blijkt niet luw achter de kaap, er staan juist valwinden en met vliegende vaart gaan we het laatste stukje naar de ankerplaats.
Ook hier staat meer wind dan we verwachten, maar we hebben vertrouwen in ons Rocna anker met een loodblok.
's Middags neemt de wind af en we willen proberen naar de wal te komen.
Het motortje van de bijboot houdt er na een minuut al weer mee op, dus dat wordt roeien, best een end tegen wind in. Voor de zekerheid wel een anker mee.
Er staat in de pilot dat landen moeilijk is, nu dat blijkt inderdaad. Er staat zo'n deining en er zijn grote stenen en je moet dan ook nog steil omhoog klimmen, dat we er van af zien.
Dit is echt een afgelegen plek, de telefoon heeft nauwelijks bereik en 4G is er al helemaal niet.
Maar met afnemende wind en steeds meer zon is het wel heel mooi.

's Avonds zien we zelfs een aantal roodkeelduikers zwemmen