Het is altijd een hele klus om de boot weer zeilklaar te maken.
Deze keer ging ook nog alles mis wat er mis kon gaan..
Het was gelukkig prachtig weer, dus daar lag het niet aan. We vergeten steeds vaker hoe het zat....
Het grootzeil begon goed, we hadden de boot gekeerd, mooi tegen een zwak oostenwindje.
Maar de onderste latten kregen we niet diep genoeg in de sleuven.
Pas na enig nadenken kwamen we er achter dat de achterkant van de latten vóór zat. Na het omkeren van de latten ging het wel goed.
Het voorstag is uit elkaar geweest van de winter en daardoor kon er weer van alles mis gaan.
Maar we begonnen de eerste keer al suf. De bovenste draairing ( die gele) van de rolfok hadden we beneden laten zitten.
De tweede keer hijsen leek wel goed te gaan, maar de fok wilde niet oprollen. Toen we eens goed naar boven keken, kwamen we er achter dat de ring verkeerd om op het voorstag zat. Het grote gele deel moest boven het smallere aluminium deel.
Dat was een groter probleem, het voorstag moest los.
Gelukkig hebben we nog een voorstag en een spinaker val om de mast overeind te houden.
De zijstagen moesten wel van spanning af om het voorstag los te krijgen. En toen de bout los kwam, plonsde die helaas in het water.
Gelukkig ging de demontage van de rol vlot en foutloos en ook zat de rol weer snel in elkaar. We hadden nog een reserve bout om het voorstag weer vast te zetten.De wind was inmiddels naar west gedraaid, dus de boot weer omdraaien om de fok in de gleuf te hijsen.
Nu ging het hijsen en oprollen goed. We hebben zelfs in één keer het touw goed om de rol gewikkeld! Na een dag hard werken is het meeste nu klaar, alleen de reeflijnen moeten nog vast en de borgboutjes van de zeillatten.
Deze keer ging ook nog alles mis wat er mis kon gaan..
Het was gelukkig prachtig weer, dus daar lag het niet aan. We vergeten steeds vaker hoe het zat....
Het grootzeil begon goed, we hadden de boot gekeerd, mooi tegen een zwak oostenwindje.
Maar de onderste latten kregen we niet diep genoeg in de sleuven.
Pas na enig nadenken kwamen we er achter dat de achterkant van de latten vóór zat. Na het omkeren van de latten ging het wel goed.
Het voorstag is uit elkaar geweest van de winter en daardoor kon er weer van alles mis gaan.
Maar we begonnen de eerste keer al suf. De bovenste draairing ( die gele) van de rolfok hadden we beneden laten zitten.
De tweede keer hijsen leek wel goed te gaan, maar de fok wilde niet oprollen. Toen we eens goed naar boven keken, kwamen we er achter dat de ring verkeerd om op het voorstag zat. Het grote gele deel moest boven het smallere aluminium deel.
Dat was een groter probleem, het voorstag moest los.
Gelukkig hebben we nog een voorstag en een spinaker val om de mast overeind te houden.
De zijstagen moesten wel van spanning af om het voorstag los te krijgen. En toen de bout los kwam, plonsde die helaas in het water.
Gelukkig ging de demontage van de rol vlot en foutloos en ook zat de rol weer snel in elkaar. We hadden nog een reserve bout om het voorstag weer vast te zetten.De wind was inmiddels naar west gedraaid, dus de boot weer omdraaien om de fok in de gleuf te hijsen.
Nu ging het hijsen en oprollen goed. We hebben zelfs in één keer het touw goed om de rol gewikkeld! Na een dag hard werken is het meeste nu klaar, alleen de reeflijnen moeten nog vast en de borgboutjes van de zeillatten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten