maandag 2 juni 2014

brekers in het Westgat

1 juni
We staan om 5 uur op en varen al snel. Met het laatste van de eb kruisen we naar buiten. Er staat weinig wind, maar het Westgat ziet er heel anders uit als laatst, er staan grote brekers midden in de geul.

We krijgen 2 keer een grote breker dwars over de boot heen, dus onze pakken zijn nu getest. We zijn trouwens niet de enigen daar, meer dan 10 jachten springen over de golven.
We zijn blij als we in westelijke richting af kunnen vallen.
Boven Ameland en Terschelling is het mooi rustig zeilen, eerst aan de wind, later halve wind.
Ik kook zelfs echt eten om 12 uur.
Er is op eens wel een heel ander probleem, de omvormer die van accu stroom, 220V maakt , doet het niet meer. Zonder dat apparaat kunnen we geen telefoon, camera en computer laden, dus we zijn ernstig onthand. Telefoon maar meteen uitgezet.
Bij Vlieland varen we 's avonds op het lichtweerzeil naar binnen. De vloed stroom staat ook mee, dus we varen zo lang mogelijk door. Vlak bij Kornwerderzand is het te ondiep en gaan we ten anker.

2 juni
We kunnen uitslapen! Tenminste voor ons doen. Om 10 uur drijven we en varen we op de motoren naar kornwerderzand. Er staat een dikke stroom tegen.

Na de brug en sluis kunnen wehet lichtweer zeil weer hijsen. Er staat erg weinig wind, dus we zijn bang dat het heel laat gaat worden voor we Enkhuizen bereiken, maar gelukkig neemt de wind iets toe en zijn we voor 18 uur ten anker.