Zondag 14 juli
De wind is NW 4 en het is nogal grauw. Echt weer op een stad op te zoeken. Wismar ligt gunstig.
Op de fok varen we erheen, in het begin met vrij hoge golven en snelheden tot 12 knoop.
In de buurt van Wismar wordt het rustiger. Opeens zien we een koggeschip in de verte.
Eerst vaart die op de motor naar ons toe, dan draait hij en laat het zeil razend snel van de ra naar beneden vallen. We willen hem eigenlijk wel van dichterbij zien en we proberen hem in te halen.
We hijsen zelfs een puntje grootzeil. Toch lukt het ons niet de ander halve mijl helemaal in te halen, pas bij de haven zijn we tegelijk. De telelens zorgt voor een paar leuke foto's.
Later in de haven hebben we uitzicht op het schip en we bekijken het ook nog van binnen.
Wismar is een oude stad. In de oorlog wel voor een groot deel gebombardeerd, maar er staan nog vrij veel oude huizen met karakteristieke gevels. Er is ook al heel wat gerestaureerd.
De basiliek van baksteen is echt imposant.
's avonds bekijken we ook nog de rest van de oude binnenstad, met nog meer enorme kerken. Het voordeel van een ligplaats in een haven is dat je heel makkelijk even een wandelingetje maakt.
Maandag 15 juli
De wind neemt wat af en krimpt tot WNW 3 en de zon laat zich vrij veel zien.
We kopen nog wat belangrijke dingen zoals zeekaarten van Rügen en een nieuw lampje voor ons noodbaken. Ook zoeken we zelf de havenmeester op, zonder betalen wegvaren lijkt ons niet zo'n goed idee. De kosten zijn maar 12 euro, dus daar hoef je niet moeilijk over te doen.
's Middags varen we op de motor tegen de wind de haven uit en daarna kruisen we de baai naar de NW punt. Bij Boltenhagen gaan we ten anker, heel mooi beschut. Een politie bootje komt meteen even inspecteren en is heel tevreden dat we de ankerbal al hebben hangen.
Het is tijden geleden dat we buiten een biertje dronken.
We zijn blij dat we niet in de marina liggen waar we uitzicht op hebben.
Een andere catamaran komt vlakbij liggen, die krijgt ook meteen politie inspectie.
Nog later krijgen we de driemaster Fridjof Nansen als buren. De leerlingen krigen bij ondergaande zon les in zeilopdoeken.
Dinsdag 16 juli
We starten vroeg, want er is minstens 50 mijl af te leggen.
Het lichtweerzeil kan de hele tocht bij staan. In het begin met grootzeil erbij, maar als de golven verder uit de kust groter worden, worden we gek van het slaan en strijken we het.
Ter hoogte van Rostock is het druk met veerboten van en naar Denemarken en Zweden.
Ook zijn er veel jachten.
Om 16 uur gaan we ten anker bij Darsser Ort, na het ronden van het uitstekende rif.
Er is een haven, maar die is verzand. We liggen prachtig voor een strand en er zijn veel kleine catamarans aan het zeilen.
's Avonds varen we met de rubberboot even de haven in. De ingang is verzand, zoday alleen heel kleine boten de haven nog kunnen gebruiken. We lopen ook lekker op het strand.
Woensdag 17 juli
We vertrekken weer vroeg. De wind is dan minder sterk. Het is een mooi tochtje met ruime wind richting Rügen. Het is druk met zeilboten als we daar aan komen. We merken dat je over de ondieptes heen kunt zeilen naar het “zeegat”.
Dat is wel wat anders dan de zeegaten van de nederlandse waddeneilanden. Het is een piep klein gaatje, waar je echt stuurboord wal moet houden, anders raak je de tegenliggers.
Het is trouwens helemaal een smalle geul tussen het eiland Rügen en Hiddensee. Gelukkig is het helemaal bezeild. We varen in een file naar het noorden. Uiteindelijk varen we naar het haventje van Kloster aan het noordeinde van Hiddensee. We liggen dubbel dik en en liggen 3 andere Nederlanders.
Het eiland is auto vrij. We lopen naar een ander dorp, want daar zou de enige winkel zijn. Heen over een dijkje,
terug langs het strand. Later blijken in het dorp Kloster ook winkels te zijn.
Het is een prachtig dorp met veel bomen en een onverharde “hoofdstraat”. Er zijn veel paardentrams.
De wind is NW 4 en het is nogal grauw. Echt weer op een stad op te zoeken. Wismar ligt gunstig.
Op de fok varen we erheen, in het begin met vrij hoge golven en snelheden tot 12 knoop.
In de buurt van Wismar wordt het rustiger. Opeens zien we een koggeschip in de verte.
Eerst vaart die op de motor naar ons toe, dan draait hij en laat het zeil razend snel van de ra naar beneden vallen. We willen hem eigenlijk wel van dichterbij zien en we proberen hem in te halen.
We hijsen zelfs een puntje grootzeil. Toch lukt het ons niet de ander halve mijl helemaal in te halen, pas bij de haven zijn we tegelijk. De telelens zorgt voor een paar leuke foto's.
Later in de haven hebben we uitzicht op het schip en we bekijken het ook nog van binnen.
Wismar is een oude stad. In de oorlog wel voor een groot deel gebombardeerd, maar er staan nog vrij veel oude huizen met karakteristieke gevels. Er is ook al heel wat gerestaureerd.
De basiliek van baksteen is echt imposant.
's avonds bekijken we ook nog de rest van de oude binnenstad, met nog meer enorme kerken. Het voordeel van een ligplaats in een haven is dat je heel makkelijk even een wandelingetje maakt.
Maandag 15 juli
De wind neemt wat af en krimpt tot WNW 3 en de zon laat zich vrij veel zien.
We kopen nog wat belangrijke dingen zoals zeekaarten van Rügen en een nieuw lampje voor ons noodbaken. Ook zoeken we zelf de havenmeester op, zonder betalen wegvaren lijkt ons niet zo'n goed idee. De kosten zijn maar 12 euro, dus daar hoef je niet moeilijk over te doen.
's Middags varen we op de motor tegen de wind de haven uit en daarna kruisen we de baai naar de NW punt. Bij Boltenhagen gaan we ten anker, heel mooi beschut. Een politie bootje komt meteen even inspecteren en is heel tevreden dat we de ankerbal al hebben hangen.
Het is tijden geleden dat we buiten een biertje dronken.
We zijn blij dat we niet in de marina liggen waar we uitzicht op hebben.
Een andere catamaran komt vlakbij liggen, die krijgt ook meteen politie inspectie.
Nog later krijgen we de driemaster Fridjof Nansen als buren. De leerlingen krigen bij ondergaande zon les in zeilopdoeken.
Dinsdag 16 juli
We starten vroeg, want er is minstens 50 mijl af te leggen.
Het lichtweerzeil kan de hele tocht bij staan. In het begin met grootzeil erbij, maar als de golven verder uit de kust groter worden, worden we gek van het slaan en strijken we het.
Ter hoogte van Rostock is het druk met veerboten van en naar Denemarken en Zweden.
Ook zijn er veel jachten.
Om 16 uur gaan we ten anker bij Darsser Ort, na het ronden van het uitstekende rif.
Er is een haven, maar die is verzand. We liggen prachtig voor een strand en er zijn veel kleine catamarans aan het zeilen.
's Avonds varen we met de rubberboot even de haven in. De ingang is verzand, zoday alleen heel kleine boten de haven nog kunnen gebruiken. We lopen ook lekker op het strand.
Woensdag 17 juli
We vertrekken weer vroeg. De wind is dan minder sterk. Het is een mooi tochtje met ruime wind richting Rügen. Het is druk met zeilboten als we daar aan komen. We merken dat je over de ondieptes heen kunt zeilen naar het “zeegat”.
Dat is wel wat anders dan de zeegaten van de nederlandse waddeneilanden. Het is een piep klein gaatje, waar je echt stuurboord wal moet houden, anders raak je de tegenliggers.
Het is trouwens helemaal een smalle geul tussen het eiland Rügen en Hiddensee. Gelukkig is het helemaal bezeild. We varen in een file naar het noorden. Uiteindelijk varen we naar het haventje van Kloster aan het noordeinde van Hiddensee. We liggen dubbel dik en en liggen 3 andere Nederlanders.
Het eiland is auto vrij. We lopen naar een ander dorp, want daar zou de enige winkel zijn. Heen over een dijkje,
terug langs het strand. Later blijken in het dorp Kloster ook winkels te zijn.
Het is een prachtig dorp met veel bomen en een onverharde “hoofdstraat”. Er zijn veel paardentrams.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten