zaterdag 18 juni 2011

van Grenaa naar Frederikshavn

16 juni, passaat zeilen
Na een kar vol boodschappen te hebben gehaald vertrokken we om 10 uur uit Grenaa.
Er stond zuid oosten wind 4. We moesten even aan de wind om de kaap Fornaes heen, dat was nog fris. Maar daarna was het voor de wind richting Rendersfjord.
De kleren konden al snel uit.
Het leek wel passaat zeilen.
Maar zoals voorspeld trokken er ’s middags wolken voor de zon
De ingang van de Rendersfjord bleek heel nauw met heel kleine boeien en er stond wel 2 knoop stroom tegen. Maar het was bezeild en we kwamen op een heel beschutte ankerplaats. Er is zuid oosten wind 6 voorspeld, dus we zochten wel een veilige plek.

17 juni, een ruig tochtje naar de Limfjord
We hadden gelukkig een veilige nacht in de Rendersfjord, want ’s nachts regende en woei het hard. De wind draaide van zuidoost naar zuidwest.
 ’s Ochtends konden we weer voor de wind de fjord uit. We hesen alleen de fok want het was zuidwest 5.
Eenmaal buiten kwamen er steeds meer buien en moest de fok zelfs een paar slagen worden opgerold. Gelukkig hebben we de stuurautomaat nu zo goed onder controle, dat hij het stuurwerk kon blijven doen.
De bakens bij de Limfjord zijn gelukkig een stuk groter en duidelijker dan die van de Rendersfjord. Toch waren we weer blij met onze plotter, je ziet dan zo duidelijk waar je precies zit, dat het aansturen van de ingang geen probleem is.
We hadden wel verwacht dat de golven onder hoge wal wat kleiner zouden worden, maar door stroom tegen wind bleef het tot het eind toe ruig.
We liggen nu voor anker in een baai bij de ingang van de fjord. De wind giert nog steeds door de stagen en het golft nog wel een beetje, maar het is zonnig en het ligt wel veilig in ondiep water.

18 juni, een heel rustige tocht naar Frederikshavn
’s nacht viel de wind helemaal weg, wel lekker rustig na al de harde wind van gisteren.
Gelukkig stak er zwakke wind op uit het zuidoosten en konden we heel rustig met ruime wind naar het noorden varen.

We kwamen aan het begin van de middag aan in Frederikhavn, een heel mooie rustige marina met alle gewenste  voorzieningen.