dinsdag 6 augustus 2013

de Elbe

Zondag 4 augustus
Om 6 uur worden we wakker van grote schepen die de sluis in varen. We bellen meteen of we mee kunnen, dat kan. Om 6.30 liggen we in de kleine sluis.
Het schutten gaat nogal langzaam, maar om 7.20 zijn we op de Elbe.
Het is bezeild naar Cuxhaven en we hebben ook nog een tijdje stroom mee.
Tegen de tijd dat we bij Cuxhaven zijn wordt de stroom tegen en gaan we in het heel ondiepe water naast de geul varen, eerst aan de noordzijde en later aan de zuidzijde.
Als de Elbe naar het westen buigt en breder wordt, draait de wind naar WNW en wordt het kruisen.

We varen gelijk op met een dragonfly trimaran, dus het wordt een wedstrijdje. Hij wint maar moeizaam, dat geeft ons weer vertrouwen in onze boot.
's Middags staat er maar heel weinig wind, we gebruiken de motor om de Weser en de Jade over te steken.
's Avonds begint de beloofde oosten wind, maar het is heel weinig, dus het lichtweerzeil komt er aan te pas. Om 21 uur staat er zoveel stroom tegen dat we niet meer vooruit komen.

We ankeren tussen Wangeroog en Spiekeroog in 16 m diep water.