woensdag 15 juni 2011

Middelfart naar Samso

13 juni
We werden al om 5 uur wakker en zagen dat de wind en stroom goed stonden. Het was wel koud, na even de kachel stoken echter meteen opgestaan. Om 6 uur ging het grootzeil omhoog.
Onder de bruggen van Middelfart stond een heel goede stroom mee zodat  de slagen die we daar moesten maken heel gunstig waren.
De wind was zuid-oost  4- 5 en na Middelfart voeren we aan de wind naar Samsø.
Het ging behoorlijk hard, 8 knoop, af en toe 9 knoop.
Vanaf de zuid-oost punt van Samsø konden we afvallen tot ruime wind, nu ging het echt hard, we surften met 10 knoop langs het eiland. Het was wel vermoeiend sturen zodat Ronald na een tijdje het grootzeil maar streek.
Op de fok zeilden we mooi langs zandbanken de lagune in. De noord helft van Samsø is een ondiepe baai die helemaal omgeven is door een rif net als de tropische koraal eilanden, alleen hier bestaat het rif uit zand en keien.
We liggen hier heel beschut, het waait echt stevig, dus dat is wel fijn.
Thuis is er ook goed nieuws: onze poes is terug gevonden, die was de dag na ons vertrek verdwenen. Hij liep sterk vermagerd in Zuidwolde rond!

14 juni, fietsen
’s ochtends fietsen we eerst naar het noorden van het eiland Samsø. Ik was daar 30 jaar geleden ook eens heen gefietst, maar herkende het niet. Later bleek dat ik naar een ander plaatsje was.
Er is gelukkig wel een supermarkt, er is alweer van alles op. Best wel zwaar in rugzakken en op de bagagedrager 6 km.
’s Middags stappen we toch weer op de fiets, we willen een kaartje posten en ook wat bandenplakspul kopen.
Het eerste “haventje” waar we komen is miniscuul, daar is helemaal niks te koop. Dus maar wat verder naar de hoofd “stad”. Onderweg is nog geen enkele kiosk of camping winkel open. Het seizoen is  nog niet begonnen. De hoofdstad is trouwens meer een klein dorp, maar er zijn postzegels en bandenplak te koop.
We bekijken ook de mooie kerk van binnen.
Op de terugweg kwam de bandenplak meteen van pas. We konden de band lichten met een fietssleuteltje! Even van de fiets af was trouwens wel lekker, we hebben alle twee zadelpijn.
We waren blij toen we het plaatsje Langør , waar we met de boot liggen, weer inzicht kregen.