zaterdag 29 juni 2019

een zware tocht naar Roscoff

Vrijdag 28 juni
We slapen slecht, want we zien nogal tegen het vertrek op, er staat nog steeds een gierende NO wind recht het zeegat in. We willen pas 's middags vertrekken, want dan wordt de wind minder.
Maar als we 's ochtends nog eens op Windfinder kijken, blijkt dat de wind 's middags naar W gaat draaien. We kunnen toch beter meteen vertrekken.
Het is bijna LW als we om 9 uur vertrekken, dat maakt het wel al een stuk rustiger, al de rotsen geven beschutting.
Op 2 motoren en een grootzeil met 2 reven gaan we er tegenaan. Er vaart een ander jacht ongeveer een halve mijl voor ons, dat stelt gerust.
De eerste mijl is bijna recht in de wind, maar het afgaande tij helpt snel vooruit te komen.
Daarna kunnen we iets afvallen en kan de genua een stuk worden uitgerold, de motoren kunnen uit, dat geeft rust.
Nog een mijl verder kunnen we bijna voor de wind wegdraaien en dan wordt het echt rustig en ook warm, de zeilpakken kunnen uit.

We zijn blij als we de vuurtoren snel dwars hebben en de kustrichtng nog iets gunstiger wordt. De wind neemt af.
We halen het jacht voor ons in, dat laat hij niet op zich zitten, hij hijst een spinaker.
Wij hijsen even later ook het lichtweerzeil, het wordt toch een soort wedstrijd. Hij kruist meer voor de wind af dan wij en uiteindelijk, als de wind nog minder wordt ligt hij wat voor.

Het is een mooi stuk varen , er liggen eilanden voor de kust. De zon schijnt.
Dan valt de wind helemaal weg en starten we een motor.
Gelukkig begint het wat later uit het westen te waaien. Het trekt ook dicht.
We zijn net zover dat de koers ZW bezeild is aan de wind, het gaat prachtig op vlakwater.
Maar het blijft niet zo, de wind neemt tegen de verwachting toe en er ontstaat dichte mist, de wind krimpt ook wat en we moeten slagen maken.
De stroom staat nog tegen.
Uiteindelijk komen we 6 mijl voor Roscoff in een gebied met zoveel rotsen dat slagen maken niet meer mogelijk is. Op 2 motoren kruipen we vooruit, de stroom begint gelukkig te stoppen en daarna mee te lopen, maar het is echt een vervelend stuk.
We zien de haven pas als we al bijna tussen de pieren zijn. We komen ongeveer om 19 uur aan.
De havenmeester wacht ons buiten op in een rubberboot en wijst ons een plekje bij de vuilwatertank, want de haven is eigenlijk vol.
Na een bezoek aan het havenkantoor vraag ik of we in het ondiepe stuk mogen liggen waar al meer catamarans liggen.
Dat mag gelukkig, dat is een mooi plekje. We gaan vroeg slapen

Zaterdag 29 juni
We maken er een lange rustige nacht van. 's Ochtends doen we de kachel aan, want het is heel vochtig.

Het is nog steeds mistig.
 Daarna wordt het een echte haven dag: douchen, wassen, vuilnis wegbrengen, benzine tanken, water tanken, boodschappen doen.
Het is een prachtige haven met heel brede pontons, prima douches en wasmachines, wifi. Hier heb je echt waar voor je geld.
Er liggen ook diverse catamarans,
De ene is een one-off design van een Engelsman.
De ander is de Skik van een Nederlander. Die hadden we in Cherbourg op een afstandje gezien, nu spreken we hem. Hij vaart alleen, is geen CTC lid omdat hij geen vast adres heeft, ligt vaak bij Rehbergen als hij niet onderweg is.
We zijn vorig jaar ook in Roscoff geweest en weten gelukkig nog goed de weg.