zondag 12 mei 2019

proefnacht

10 mei
We vertrekken met een volle auto naar de boot. Slaapzakken mee, eten  en nog veel bootspullen zoals een tweede anker.
Nadat alles aan boord gebracht is en opgeruimd, vertrekken we na de lunch naar het Lauwersmeer.
De wind is NW 4, dus op het Dokkumerdiep laten we de motoren draaien.
Op het meer is het mooi kruisen met 1 rif. Ondertussen test ik de action cam
We varen boven de plaat langs en dan het Stropersgaatje in. Het is er druk met o.a. zeilende pramen.
We moeten zeil minderen om niet sneller dan de rest te gaan.
We vinden een mooi plekje om te ankeren.
Je kunt daar altijd veel boten langs zien varen.
Ook zijn er volop vogels, zoals bergeenden.
's Avonds is het er erg stil, wat een verschil met thuis. We zitten gezellig, benen onder een deken.

11 mei
's Nachts is het erg koud. We hebben uiteindelijk 3 dekens op het bed, dan is het lekker.
Toch heb ik een onrustige nacht. Ik maak me zorgen om de tuin, of de bonen en courgettes niet zullen bevriezen. Ook is het vervelend dat mijn eReader er mee op houd. Ik probeer hem te laden, maar dat helpt niet.
We komen er 's ochtends achter dat de 220V het niet meer doet. Zo'n proef verblijf is altijd nuttig voor je echt vertrekt.
Na de koffie varen we met NO wind het Stropersgaatje terug naar het noorden. Het is net bezeild langs de plaat met NO wind. Het Dokkumerdiep is nu helemaal bezeild.
Om 12 uur zijn we terug op onze plek. We hebben weer een hele werklijst.
Na gezellig bijpraten met Cees en Anneke zijn we met de thee weer thuis. Gelukkig staat de tuin er nog goed bij. Helaas blijken de opnames met de action cam niet geslaagd, dat wordt nog wat oefenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten