zaterdag 30 juni 2018

we zijn in het zonnige zuiden


Zaterdag 30 juni
's Ochtends is het lekker, met het zoete water van het Haringvliet de dekken schoonmaken en ook binnen wat soppen.
Daarna wil ik wel naar de duinen die we zien. Helaas wil het motortje van de bijboot na een schoonmaak actie nog steeds niet lopen, dus dat wordt roeien. 
Ronald brengt me naar de wal, want hij heeft het nog druk aan boord.
De duinen zijn heel anders dan op de waddeneilanden, veel struiken en loofbomen. Ik maak een leuk rondje. Op het strand is een grote club met kleine catamarans.
Om 11 uur wordt het erg heet op het strand en druk. Ik ben blij dat ik weer naar de boot kan.
Anderen liggen de hele dag in de zon te bakken. 
Het ankeren gaat hier nogal ongeregeld. Aan een boei waarop staat dat je er niet aan vast mag maken,
of met 4 grote motorboten aan 1 mooring., er kwam er nog een bij nadat ik de foto gemaakt had
Omdat wij de zon veel te heet vinden, maak ik een zonnetent. 
Zo schijnt er geen zon de kajuit in.
In de rompen is het het koelst.

vrijdag 29 juni 2018

een spannende tocht van IJmuiden naar het Haringvliet


Vrijdag 29 juni
Weer een spannende dag. We zien best op tegen het oversteken van de Maasmonding en ook tegen het binnenvaren van het Slijkgat naar Stellendam met windkracht 4-5 NNW.
We vertrekken vroeg, de wind is dan nog niet zo sterk.
Ter hoogte van Scheveingen krijgen we echt een cadeautje, 
Eerst zien we de Oosterschelde, een driemaster zeilen en dan de Mapfre, een van de Volvoracers, 

die vaart vlak langs!
Gelukkig doet de marifoon het goed als we de Maasmonding oversteken. We melden ons en de verkeerspost houdt in de gaten of het oversteken kan.
Er staan wel dikke golven.
De volgende hindernis is het Slijkgat. Met NW 6 moet je daar niet in willen. Het is NNW 4-5
Gelukkig valt het mee. Het is goed bezeild en er varen veel boten naar binnen.
Het is een prachtige route met duinen op het eind.
Voor de sluis van Stellendam valt 1 motor af en wil niet meer starten. Met moeite weten we vast te maken aan het remmingwerk. Als we niet meegaan met de eerste schutting wordt de sluiswachter boos. We mogen daar niet blijven liggen, ik had moeten melden dat de motor kapot was. Maar toen ik geprobeerd had hem op te roepen, antwoordde hij niet....
We maken de carburateur schoon en daarna doet hij het weer. Waarschijnlijk te veel zeewater binnengekregen.
In de sluis ligt een trimaran die bij Rehbergen vandaan komt, het CTC weekend begint al een beetje.
We varen op 2 motoren over het zoete water van het Haringvliet naar een prachtige oever met strand en duinen, daar gaan we ten anker. We zijn wel weer toe aan rust na een tocht van 55 mijl.

donderdag 28 juni 2018

IJmuiden


Donderdag 28 juni
Een perfecte wind om verder zuidwaarts te varen, NNO
We vertrekken om een uur of 8. Het tij is wel tegen naar den Helder, maar het is bezeild en we maken voldoende snelheid.
Bij de Helder is een hele drukte met een marine oefening, we zien zelfs een onderzeeƫr varen.
Na de vuurtoren is het voor de wind. Op het lichtweerzeil maken we ongeveer 5 knoop snelheid, niet echt snel, maar meer wind is er niet.
We varen vlak langs de kust en herkennen veel bekende plekken zoals Petten, Camperduin, Bergen, Egmond en Ijmuiden.
Er varen vrij veel jachten.
Tegen de tijd dat we Ijmuiden naderen is de wind flink toegenomen, het lichtweerzeil is al vervangen door de fok. 
We zijn weer blij dat we in de beschutting van de pieren komen.
We komen langzamerhand in een andere wereld, een hele drukte met veel jachten en badgasten.
Maar we liggen mooi en we kunnen ook douchen.

woensdag 27 juni 2018

naar den Oever


Woensdag 27 juni
Na een heerlijk rustige nacht vertrekken we om een uur of 8, een uurtje voor hoogwater.
Er staat een mooi briesje uit NO, dus we hijsen het lichtweerzeil. Dat zat nog niet op de rol omdat we het 's winters altijd losjes in een zak opruimen. Maar met het mooie lichte weer is het hijsen geen probleem.
We kunnen het bijna de hele dag op laten staan. Op de Vliestroom krijgen we de ebstroom tegen, maar we gaan hard genoeg. 
We passeren diverse schepen van de bruine vloot.
Ook op het Inschot is het bezeild.
Er staat gelukkig nog genoeg water in het Scheurrak, richting den Oever.
Pas vlakbij de afsluitdijk, bij de Vlieter is het water zover gezakt dat we niet verder kunnen. De wind is ondertussen flink toegenomen, zodat alleen de fok genoeg is.
Als het echt ondiep wordt geeft het echolood niks meer aan, dus er meost ouderwets met de pikhaak diepte gepeild worden. Die blijkt echt te weinig.
We ankeren een tijdje en daarna varen we de laatste 2 mijl naar de buitenhaven van den Oever.
We zijn blij met de dikke dijken er om heen, met deze wind wil je niet op het wad overnachten.

dinsdag 26 juni 2018

eindelijk goed op gang


Dinsdag 26 juni
De nacht was onrustig, met hoogwater biedt Engelsmanplaat niet veel beschutting en door de stroom liggen we dwars op de golven, dus een hoop gehobbel.
We zijn al vroeg op en proberen om 7 uur te varen, maar er staat nog niet genoeg water op het Wierummerwad, zodat we nog een paar keer vast komen. 
Het uitzicht is mooi op de Friese kust.
Daarna gaat het lekker zeilend onder Ameland door en ook richting de Blauwe Balg hoeven we maar 1 slagje te maken, de wind is NNO.
We hebben net genoeg water in de Blauwe balg als we de zeehonden passeren.
Tegen een flinke ebstroom gaat het daarna naar het wantij van Terschelling.
Daar gaan we ten anker, lekker rustig.
Aan het eind van de middag liggen we droog.
Tijd voor nog wat klusjes. Na nog een keer bellen met de dealer krijg ik de ATIS zichtbaar op de marifoon 
en Ronald maakt het BBmotortje nog maar eens schoon, een nieuwe is wel duur.

maandag 25 juni 2018

een moeizame start


Maandag 25 juni
We zijn vertrokken, maar dat had wel wat voeten in aarde.
Gisteren was gezellig met de famile, we werden door Dirkjan en Roos en Danique naar de boot gebracht. Danique bleef nog de hele middag bij ons spelen. Zelfs in de motregen werd er nog trampoline gesprongen en de steigers verkend, want oma kan niet de hele middag voorlezen.
Nadat Danique gehaald was vertrokken we naar Lauwersoog. De wind is noord, dus op het Dokkumerdiep op 2 motoren, op het meer kruisen. Om ongeveer 18 uur gaan we ten anker bij Lauwersoog.
We roeien meteen naar de nieuwe catamaran van Henk en Haukje Boonstra.
Dat is een Freydis, ziet er mooi uit. Het wordt een gezellige avond.
Vanochtend wilden we met de bijboot met motortje naar de wal om te informeren of onze marifoon gerepareerd kan worden.
Helaas het motortje wil niet lopen. Ronald heeft het al meerdere malen gerepareerd, we vrezen dat het nu echt op is.
We gaan met Tortuga naar de passanten steiger. Op internet staat dat er op de visserij haven een afdeling van radio Holland zit, die zouden in Raymarine marifoons doen.
Helaas, die zaak bestaat niet meer.
Bij CIV weten ze te vertellen dat Reint Kool wel marifoons repareert. Als het goed is zou Jelle Bos ook en Raymarine doen. Die laatste blijkt dat door Reint te laten doen.
Reint zit op Terschelling, maar telefonisch hoort hij onze problemen aan en volgens hem is de marifoon kapot, niet meer te repareren, is al 9 jaar oud.
Het goede nieuws is dat ze bij CIV marifoons verkopen.
We kopen de enige die ze hebben. De aansluiting zou simpel zijn.
Gelukig past hij min of meer in het gat dat we hebben. Aansluiten is ook redelijk simpel.
Inprogrammeren van het MMSI nummer gaat goed. ATIS is een probleem, je kunt alleen cijfers invoeren en dus geen PB. Na bellen met de officiƫle dealer, blijkt er op de vergunning ook nog een ATIS nummer in cijfers te staan.
Maar dan blijft het toch nog akelig stil op de marifoon.
We besluiten de antenne, die via de AIS loopt, rechtsstreeks in te pluggen. Dan doet hij het goed.
Maar we willen wel AIS houden.
Gelukkig hebben we al jaren een reserve antenne bij ons. Die pluggen we nu in de marifoon. Hij zit niet in de masttop, maar de ontvangst en zendkracht is prima. De ophanging is niet echt mooi, aan een kastdeur, maar het werkt.
We zijn het nu wel zat in de haven. Er staat nog genoeg water om naar het Wierummer wad te gaan.
Met afgaand tij is het mooi kruisen op de Zoutkamperlaag en we varen anderhalf uur voor laagwater de boot vast.
Zodra het water nog wat gezakt is gaan we van boord. Na een maand stilliggen is de boot al tamelijk aangegroeid, schrobben kost best wat kracht, maar daarna ziet het er weer prima uit.
Nu eindelijk tot rust komen op het wad, hoewel, met hoogwater is het altijd onrustiger als je hoopt.