dinsdag 25 september 2018

eindelijk naar het wad

Dinsdag 25 september
Het weer is compleet anders, wind ZZW 3, dat is voor de wind naar de Afsluitdijk. We vertrekken om 7.40
Als we net het Krabbersgat uit zijn, zien we de Halve Maen ten anker liggen.
Eerst varen we op grootzeil en genua, maar bij Stavoren gaat het lichtweerzeil omhoog, we willen wel snelheid houden.
Tegen 12 uur zijn we bij Makkum. Eigenlijk zouden we daar stoppen, daar woont Jan van der Veen die we in Hellevoetssluis als buurman hadden. We hebben al Enkhuizer koek gekocht voor bij de koffie. Maar het is wel heel vroeg om te stoppen. We maken een foto van de koek om op te sturen.
Dan zien we opeens een trimaran zeilen, het is Jan!

Wij hebben net de zeilen gestreken en zo kunnen we beide manoeuvreren zodat we dichtbij elkaar komen en de koek kan in de trampoline geworpen worden.
We hebben veel geluk bij de sluis en brug. De meeste boten willen in de grote sluis om mee te kunnen met een paar klippers.
Wij hebben de kleine sluis zo bijna in ons eentje en toch komen we allemaal tegelijk door de brug.
Daarna gaat het verder voor de wind langs Harlingen. De stroom staat wel tegen, maar wel hebben voldoende snelheid om toch vooruit te komen. Voor de vlakte van Oosterbierum gaan we ten anker. Er staat geen water op het wantij en we willen niet droogvallen met het oog op toenemende wind vannacht. Het ligt wat hobbelig met stroom tegen wind, maar dat gaat wel veranderen vanavond.