zaterdag 12 augustus 2017

Lobsterpotten ellende

Zaterdag 12 augustus
Eindelijk goede wind om een stuk zuidwaarts te komen.
We vertrekken om 7 uur van Berwick. Het is dan hoogwater en het is makkelijk van de boot op de kade te stappen om de lijnen los te maken.
Met afgaand tij gaan we vlot de rivier af.
Buiten kan het lichtweer zeil erop en er zwemmen al snel wat dolfijnen mee.
Het enige vervelende is, dat het regent. Daar wordt je erg nat van. Buiswater krijgen we eigenlijk nooit over ons heen, maar met regen blijkt dat mijn pak al weer aardig lekt. Die pakken gaan echt maar een paar jaar mee.
Het zicht is door de regen ook niet optimaal en dat is slecht in een gebied vol lobsterpotten.
Nog voor Holy Island zitten we muurvast aan twee ballen.
De pikhaak is niet sterk genoeg om de lijnen op te trekken. Eerst moeten de zeilen naar beneden en een motor aan. Zelfs dan is het nog moeilijk de lijn zover boven water te trekken om te snijden.
Ik snijdt de kleinste bal los terwijl Ronald de lijn omhoog trekt. Toch loop ik wel een natte mouw op.
De tweede bal zit nog vaster aan het roer. Ronald laat het platform zakken om die los te snijden.
Hij heeft nu ook natte mouwen.
Het roer wil daarna niet meer naar de midden stand, er zit nog een stuk touw tussen. Gelukkig komt dat los na het bewegen van het roer naar de maximale uitslag.
Daarna sturen we om de beurt een uurtje.
Holy Island hadden we oorspronkelijk wel willen bezoeken, maar we komen toch al wat krap in de tijd. We zijn er al een paar keer geweest en in de regen ziet het er niet aantrekkelijk uit.
Ook de Farne eilanden zeilen we voorbij.
Ondanks tegenstroom zijn we veel te vroeg bij de baai van Amble, waar we heen willen. Bij Amble is een bar voor de haven, je kunt alleen rond hoogwater naar binnen.
We gaan voor anker in de baai. Lekker even drogen en uitrusten.
De wind neemt af. Er komt een kudde waterscooters voorbij. Gelukkig zijn die wel doelgericht en draaien geen rondjes om de boot.
Om 15 uur is het water genoeg gestegen en de zon komt ook een beetje door.
Op het lichtweerzeil varen we de laatste 4 mijl naar Amble.
Dat is veel groter dan we dachten. Er is een rivier met moorings waar diverse multihulls liggen.

Wij gaan deze keer aan een ponton in de marina. Sinds Peterhead hebben we niet meer aan een ponton gelegen, daar zijn we wel weer eens aan toe.