dinsdag 8 augustus 2017

Anker avonturen

Gisteravond kwam er een visser langszij, volgens hem lagen we te dicht bij een onderwaterstaand remmingwerk. Nu waren we toch al van plan een tweede anker uit te brengen, voor als het tij keert, we willen in dezelfde positie blijven liggen.
Omdat het Rocna anker al onder water ligt, brengt Ronald met de bijboot het Bruce anker nog wat verder stroom opwaarts, het is net hoogwater, dus het roeit wel makkelijk.
Daarna is het wachten op laagwater.
Als het zover is lijken we mooi te liggen, totdat we ontdekken dat we bovenop het Rocna anker liggen.
Omdat we toch een anker nodig hebben om niet weer met de vloed mee te draaien, brengt Ronald het aluminium anker van de bijboot naar achter uit.
Maar het zit hem niet lekker dat we op het anker liggen.
Gelukkig hebben we een schep en lukt het het Rocna anker uit te graven. Het is inmiddels al bijna donker, maar toch verwisselen we het aluminium anker nog voor het Rocna, we gaan met een gerust hart slapen.
Om 4 uur wordt ik wakker van een raar geluid. Met de zaklamp zien we de lijn van het Rocna anker dwars achter de boot. Het geluid was volgens mij meer van een gevlochten ankerlijn die uit liep. Dat blijkt ook zo te zijn! In al het gedoe van ankers verwisselen zijn we vergeten de ankerlijn van het Bruce anker te beleggen. Gedurende de vloed stroom hebben we mooi aan het achter anker gelegen, maar nu met de ebstroom liggen we aan de Bruce en er is 120 meter lijn uitgelopen.
We liggen helemaal op een verkeerde plek, voor de haveningang, op het remmingwerk waarschijnlijk.
Door de harde stroom en doordat we dwars liggen krijgen we de lijn niet ingetakeld. Pas als we ook de achterlijn vieren kunnen we weer 100m intakelen. Nog steeds liggen we niet op de plek waar we moeten liggen. We halen nog 10 meter in en leggen er een loodblok bij.
Daarna maar weer even warm worden in bed tot het water wat meer gezakt is.
Om 7 uur lukt het het Rocna anker omhoog te halen met de bijboot, maar uitbrengen stroomopwaarts lukt nog niet. Gelukkig komen we toch op een vrij goede plek vast en om 8 uur is de stroom wat minder en lukt het wel de Rocna stroomopwaarts te brengen.
Nu moet alleen de Bruce nog als achteranker uitgebracht worden en dan maar hopen dat we de volgende kenteringen wel goed doorstaan.

Je ligt hier wel mooi en goedkoop, maar het geeft wat werk en een hoop rotzooi aan dek van touwen, kettingen en wier.

1. Jeetje....wat een verhaal. Wel spannend. Hopelijk gaat het de volgende kentering goed.