dinsdag 30 mei 2017

Ameland naar Dundee Schotland

Vrijdag 26 mei
De weersvoorspelling is goed: de komende dagen ZO wind.
Gisteravond zijn we nog tot voorbij het wantij van Ameland gemotord, we gaan nu om 9.30 anker op en varen met afgaandtij naar het zeegat, deels op het lichtweerzeil, deels op de motor. We willen wel met de eb naar buiten. Er is nog even angst voor zeemist, die hangt vooral boven het oostelijker wad, maar bij Ameland is alles helder.
De wind trekt aan zodra we het Westgat varen en we zijn snel op zee.
De TE route ligt hier dicht langs de kust en we zijn er vlot over, er zijn bijna geen schepen.
Om ongeveer 19 uur passeren we de diepzee route, deze is een stuk drukker, vooral omdat we bij een kruispunt oversteken, maar het gaat allemaal zonder uit te wijken. Af en toe is er een mistflard, maar het zicht blijft voldoende en de AIS helpt ook prima. Vooral omdat we die nu ook op de iPad kunnen zien. Daarop heb je meer overzicht als op de plotter.
Daarna gaan we een rustige nacht in, geen schip meer te bekennen en een mooie kalme zee en wind mee.

Zaterdag 27 mei
We passeren de Doggersbank. 
De Noordzee is heel rustig op onze route, we zien alleen een cruiseschip, de Britannia, op weg van Noorwegen naar Southhampton.
Iets later passeren we weer een soort scheepvaartroute. We nemen contact op met een schip dat te dichtbij komt, want met uitgeboomde fok en grootzeil pal voor de wind is het niet zo makkelijk manoeuvreren. Hij koerst even een beetje SB uit!
De Snellius ligt ook op kruisende koers, maar die kunnen niet uitwijken wegens het slepen van onderzoeksmateriaal.
Nu moeten wij wel wat doen. Uiteindelijk halen we maar de reven uit het grootzeil om voorlangs te gaan, best wel spannend.
's Avonds zit er opeens een duif aan dek. Hij is heel tam. We laten hem meevaren in de wasteil met een gazenkleedje erover. Gelukkig lust hij havermout.

Zondag 28 mei
Heel ander weer. Het is donker grijs en de wind is wegens een kleine depressie naar W gedraaid, we verleggen de koers naar N omdat we vrij moeten blijven van een groep booreilanden.
Daarna draait de wind naar NW en neemt toe tot 6-7. We zetten de kleinste fok en gaan overstag. Helaas kunnen we nu niet hoger dan ZW sturen, richting Edinburg :(
DE snelheid is niet hoger dan 2 knopen, dat schiet niet op.
Als de wind iets afneemt zetten we de gewone fok weer, we kunnen wat hoger sturen en gaan ook weer een stuk sneller.
De zee is wel erg ruw, en het is heel ongezellig aan boord. We maken enorme klappen , er schuiven dingen van zijn plaats die nog nooit verschoven zijn, zoals de pakken vla, koffiemelk en chocomel die onder de BB kooi staan, die schuiven helemaal naar achteren. Na aankomst blijkt ook het Bbmotortje van de bijboot dat in het vooronder vastgebonden ligt, gesprongen te hebben, er ligt een mengsel van aluminium en olie uit het staartstuk.
De weersvoorspelling geeft ons moed. De wind zal afnemen en naar N draaien. Het duurt wel lang voor het zover is.
Gelukkig begint 's avonds wel de zon te schijnen en eindelijk neemt de wind af. De nacht wordt rustig, wel koud. Slechts 10 graden.

Maandag 29 mei
's Ochtends is de wind helemaal op.
We starten een motor, de zee is ook vlak geworden.
Bell Rock komt in zicht en om een uur of 8 varen we de Tay op, tegen een dikke ebstroom. We varen vlak langs het strand. Eigenlijk willen we daar ankeren, maar een militair staat te zwaaien dat we verder van de kant moeten. Dus uiteindelijk gaan we voor anker in 7m diepte. Wachten op de vloed. Het brood is op. Dus we eten lekker pannekoeken.

Later in de middag varen we met de vloed de rivier op en maken vast aan een mooring voor de jachtclub. Het is hier heel rustig, maar een paar jachten per jaar komen hier, Er zijn we kleine bootjes. We hoeven niets te betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten