zondag 26 juni 2016

in the middle of nowhere

Zaterdag 25 juni
Geen bereik, er zijn niet veel plaatsen in Nederland waar dat het geval is, maar het Friese wad is een van die plekken.
Het is een ideale dag om te vertrekken. Lichte NO wind. We zijn vroeg opgestaan om thuis nog wat laatste dingen te doen zoals groentes plukken, waterautomaat in de broeikas aanzetten.
Om 9 uur zijn we op de boot en om 10 uur varen we.
Helaas staat er op het Lauwersmeer bijna geen wind en die is nog tegen ook, dus dat wordt op de motor naar de sluis varen.
Het is er rustig en dat op zaterdag ochtend.
Om 11.45 zijn we op het wad en daar staat wel de beloofde NO wind.
Het is opkomend water en we varen vlak langs de zuidoever van de Zoutkamperlaag om de tegenstroom te vermijden. Vanaf Paessens rede hebben we stroom mee.
Het gaat allemaal prima richting Ameland. We kunnen het lichtweerzeil hijsen en we steken hele stukken af omdat het bijna hoogwater is.
Om 15.30 passeren we de haven van Ameland. We varen lekker door met deze gunstige wind. Het afgaande tij staat inmiddels ook weer mee.
We komen tot het wantij in het vaarwater van de Zwarte Haan, echt in de middle of nowhere, er vaart hier niemnd, je hoort hier niets en zelfs de telefoon heeft geen bereik. De regen tikt gezellig op het kajuitdak.
's avonds wordt het weer mooi weer en kan ik nog even rond de boot wandelen, lekker even de benen strekken.