zaterdag 4 juli 2015

Schade!

3 juli
Een nacht in een vissershaven is nooit rustig, voortdurend boten die komen en gaan en ook nog auto's

Leuk is dat de Reaper, de harinlogger die we al een paar keer gezien hebben, ook is aangekomen.
Om 8 uur zijn we klaar voor vertrek, ballen wel erg vies en de landvasten, maar toestemming om de nauwe doorgang uit te gaan.
Er staat steeds stroom in en uit de haven en de scherpe bochten maken het lastig nanoevreren. De tientallen autobanden waarmee de havenhoofden bekleed zijn, hangen er niet voor niets. Ook wij stuiteren helaas tegen een van de muren. Die banden helpen niet echt, we hebben een beschadiging in de zijkant. Ook een scepter krom, maar die staat snel weer recht.
Gelukkig is het windstil en varen we het eerste uur op de motor. Ronald kan de beschadiging met epoxyplamuur dichten.
Er komt wat oostenwind opzetten, en het is heerlijk zomers varen de Moray Firth in.
Het wordt zelfs een soort wedstrijd met een modern race jacht. Hij heeft geen lichtweerzeil, en zo winnen we uiteindelijk.
Maar de wind neemt steeds meer toe, zelfs tot WK 5, het lichtweerzeil rollen we op als we 11 knoop beginnen te surfen. Op alleen de fok gaan we met 5-6 knoop verder.

We profiteren zolang mogelijk van de gunstige wind en gaan uiteindelijk om 19 uur ten anker in een mooie baai bij Burghead, nog zo'n 20 mijl van Inverness. We hebben 50 mijl gevaren, dat is wel weer genoeg.