woensdag 10 juni 2015

de Noordzee over

8 juni
Eindelijk een rustige nacht! De wind is noord. Om 9 uur kan ik nog lopend naar de supermarkt voor wat verse producten. Ronald legt ondertussen het anker wat meer naar de geul.
Om 12 uur warm eten en daarna de boot zeeklaar maken.
We zagen een beetje op tegen het zeegat met noordenwind, maar met motoren bij kruisten we er snel uit en er stonden bijna geen golven.

Daarna is het halve wind theoretisch, maar door de snelheid toch wel 60 graden aan de wind, dus dan lijkt windkracht 4 best hard. We gaan voortdurend ruim 9 knopen. De kok is blij dat er niet meer gekookt hoeft te worden vandaag.
De scheepvaart routes zijn heel rustig, we hoeven maar voor 1 schip uit te wijken. We aal in daglicht. Het wordt trouwens nauwelijks donker. Om 24 uur schermert het nog, om 1 uur komt de maan op.

9 juni
Het is tot 4 uur toch wel vrij donker en vooral erg koud. 9 graden! In de kajuit is het gelukkig goed vol te houden en we slapen na middernacht ieder wel een paar uur in de lekker warme hondenkooi.
De wind draait steeds meer naar NO en zo kunnen we steeds meer oploeven. We komen precies op een koers waar we heen willen.
We zien heel veel booreilanden. 1 keer moeten we zelfs wat afvallen om er een te ontwijken. We zien op deze Seafox 1 net een helicopter landen.

Ook heel leuk is dat een kleine walvis een tijdje met ons mee zwemt! Hij was steeds heel kort boven, dus geen foto helaas.
Echt koken lukt nog niet, maar sla en ravioli uit blik lijkt toch wel op een warme maaltijd.
's Middag wordt de zee steeds rustiger. We komen in de buurt van het hoge druk gebied boven Engeland. De kust komt om 14 uur in zicht.
We worden nog opgeroepen door de coastguard, of we een bepaalde boot zien, die moet gered worden. Gelukkig horen we dat hij later radiocontact heeft met het schip in nood, en zien we de reddingsboot er heen snellen.

We komen om 15 uur aan bij Bridlington. Het is laagwater en de haven staat droog. We gaan ten anker. Het is heerlijk rustig voor het strand. Eerst even bijkomen voordat het drukke haven leven weer begint.