vrijdag 6 juli 2012

naar de Atlantic

2012-07-03 Dinsdag
Oostenwind, goed om verder te varen. Rekening houdend met de sterke getijden hier, vertrekken we vrij vroeg.
Ronald maakt nog wel eerst de stootwillen schoon, een nadeel van goedkope ligplaatsen: je hebt wel werk en soms schade aan je materiaal.
Het is helaas wat mistig, maar we zien de eilanden nog wel. Na 2 uur varen op de fok, komen we bij de Yell Sound, het vaarwater tussen het eiland Yell en Mainland van Shetland. We zijn nu van de Noordzee af! Hier kan 7 knopen stroom staan, dus we zijn wel een beetje gespannen. Gelukkig zijn we er op het juiste moment en gaan we met een snelheid van 8 knopen over de grond de goede kant op.
We vinden dankzij het feit dat we weinig diepgang hebben, een mooie ankerplaats achter een grindwal. Voor de eerste keer deze reis gaan we met de bijboot naar de wal. Het is wel mistig als ik aan de wandeling begin.
Maar bij een prachtig strand, een baai verderop, klaart het op. Er zijn duintjes en er mondt een riviertje uit in zee.
Ook zie ik sporen van een otter.
Als ik bij de boot terug kom is de zon daar ook doorgebroken. Vreemd weer hier op Shetland.

2012-07-04 Woensdag
Het blijft wisselvallig. ’s Ochtends even lekker zonnig, maar om 11 uur als we vertrekken zit het al weer aardig dicht.
Gelukkig zien nog wel wat van ons Noordelijkste punt. We varen rond de punt van Mainland en daarna gaat het verder naar her Zuiden!
Het is spannend varen langs de hoge kliffen van de Noordwest kust, er staan af en toe valwinden en dan varen we opeens 10 knoop. Als we reven dan liggen we opeens weer stil.
Uiteindelijk houdt Ronald de grootschoot maar in zijn hand voor de veiligheid.
Daarna opeens een prachtig stuk aan de wind op vlak water , de St Magnus baai over. We zijn om 16.30 bij Papa Stour! Nog nooit op zo’n mooie tijd aangekomen. Meestal duurt het langer dan je denkt en dan nog langer…

2012-07-05 Donderdag
Een prachtige wandeldag. Bijna geen wind en warm!
We worden op het strand meteen welkom geheten door Andy.  Het blijkt dat er maar 8 mensen op Papa Stour wonen. Hij vraagt meteen of we nog wat nodig hebben. Als we vertellen dat we geen brood meer hebben, zegt hij meteen dat hij brood voor ons zal bakken.
We klimmen naar het hoge gedeelte van het eiland, de Moors.
Aan de Atlantische westkust hebben de golven diepe inhammen geslagen in de vulkanische rotsen.
We zien ook een inham die nog niet helemaal doorgebroken is.
Als we weer bij de haven komen, vaart daar net een Nederlands jacht binnen. De vrouw blijkt in Groningen te wonen en de man is een Amsterdammer. Bij een kopje thee is een hoop te praten.
Daarna nog koffie bij Andy en zijn vrouw, die wonen al 40 jaar op het eiland en leven van schapen teelt en verbouw van biologische groentes. Hun huis hebben ze vanaf een ruïne opgebouwd. Het is prachtig. Er ligt ook een fantastisch brood voor ons klaar en eieren krijgen we ook nog mee. Helemaal apart is dat er een Gronings meisje in huis is, die werkt daar een tijdje in de tuin. Wel een hoog gehalte Groningers voor dit afgelegen eiland. Andy vindt het leuk onze boot te bekijken.  Het is een bijzondere dag, ook al omdat het niet waait!

2012-07-06 Vrijdag
Een prachtige zeildag, voor het eerst zeilen we zonder zeilpakken!
Het gaat nog best wel spannend, het eerste stukje tussen Papa Stour en het Mainland door, hebben we 4 knoop stroom mee, je voelt geen wind mee en sturen gaat dus ook niet echt, maar we komen precies tussen alle rotsen door.
Langs de kust naar het zuiden gaat het relaxter, we eten het lekkere brood dat Andy voor ons gebakken heeft.
We zeilen tegelijk op met het Waarschip van de Nederlanders.
Af en toe gaat het nog wel een beetje spannend, bij kliffen staan vaak valwinden en dan gaan we op eens 10 knoop.
We kruisen de voe ( een soort fjord)  in naar Walls.
Doordat we weinig diepgang hebben vinden we een mooi plekje in de haven voor kleine bootjes.
Het ligt hier mooi beschut met de verwachtte harde wind uit het noordoosten.
’s Avonds begint het al dicht te trekken en harder te waaien.

Foto's komen later wel eens, internet is hier te slecht. De telefoon heeft hier ook geen bereik!

1. Prachtig verhaal Marijke. Ja, avonturiers die Groningers.

2. Prachtig verhaal Marijke. Ja, avonturiers die Groningers.

3. Zie je wel, dat vind ik ook: als je ervoor gaat zitten en je belevenissen beschrijft, is dat ook heel leuk voor volgers. Foto's erbij hebben hun waarde en een filmpje is helemaal mooi. Maar de avonturen die jullie beleven zijn echt geweldig. Andy, de broodbakker, otters en wat dies meer zij. Op de fiets kom je die niet tegen, toch was dat ook een mooie ervaring. Weet je waarom? Omdat die rit ook een hoog Groninger gehalte had met één A'dammer erbij!