donderdag 1 september 2011

over de Noordzee

29 aug. Het schiet niet echt op
De wind is afgenomen na de storm van gisteren en we vertrekken met mooi rustig water uit Blyth op de fok met NW 4.
Al kort na vertrek zwom er een groepje dolfijnen met ons mee!
De wind nam wat verder uit de kust toe en ook de golven werden steeds groter. Maar de dekken bleven gelukkig droog. Ruime wind is toch echt een stuk prettiger dan aan de wind.
De fok moesten we wel steeds meer oprollen.
We bleven een beetje evenwijdig aan de kust varen, want pal voor de wind zeilt het niet echt lekker, de fok klapt dan steeds om. Ook lijkt de wind zo noordelijk nog erg hard, naar het zuiden is het wat rustiger.
Tegen de avond waren we op de hoogte van Whitby en verlegden we de koers na oost.
De zon gaat op poten onder. We kruisten een beetje voor de wind. De wind was inmiddels ook afgenomen en de fok kon weer helemaal uitgerold worden. We proberen de snelheid op 5 knoop te houden, dan kan de automaat het sturen goed aan.
Tegen middernacht passeren we de 0 meridiaan, we zijn weer op het oostelijk halfrond!
Het is een heel lange donkere nacht. Maar we slapen gelukkig redelijk goed om de beurt.

30 aug. Doggersbank
We zijn blij als het weer licht wordt en in de loop van de ochtend zetten we de stormfok erbij als passaatzeil. Zo kunnen we wel goed recht voor de wind varen.
We varen de hele dag over de Doggersbank. De diepte is een stuk minder dan de rest van de Noordzee, nog maar 16 m ipv 40-60 m.
We zien veel booreilanden, wel gezellig wat te zien te hebben.
Verder is het nogal grauw met buien.We maken ons zorgen over de accu’s, ze laden niet veel bij en we gebruiken vrij veel stroom met alle instrumenten en stuurautomaat. We zetten de koelkast maar uit, daar zit toch niet veel meer in.

31 aug. Mooi zeilen met een donker einde
De nacht is een stuk minder donker, we zien zelfs sterren en als de zon eenmaal op is wordt de lucht steeds blauwer.  ’s Middags kunnen we  onze telefoons weer opladen en de batterij van de camera.
We varen ook steeds sneller, met 8 knoop passeren we de tanker route.
De zeilpakken kunnen eens even uit.
Het duurt toch nog lang voor we bij de scheepvaart route langs de Nederlandse kust zijn, pas tegen de avond komt Terschelling in zicht.
We moeten dan nog 12 mijl langs de kust zeilen richting gat van Ameland.
Dit is weer recht voor de wind en gaat langzamer dan gehoopt, ondanks dat we vol tuig varen
De zon gaat dramatisch onder.
Daarna is het snel echt donker en worden we omringt door vissersboten.
Helaas zijn de tonnen hier allemaal onverlicht  en dat is echt eng varen. Ronald ziet door de kijker wel wat, maar ik zie op de plotter wel tonnen, maar die liggen op andere plekken, de nieuwe plotter heeft een kaart van vorig jaar er in.
Eenmaal bij het strand van Ameland houden we het diepste van de geul aan en hopen dat daar geen tonnen liggen. Toch gaan we nog rakelings langs een scheidingston. Daarna varen we vlak langs het strand het Molengat in en gaan meteen ten anker zodra we buiten de hoofdstroom zijn. Het is inmiddels 23 uur.

1 sept. Ameland
Bij het wakker worden ziet het er mooi uit we liggen vlakbij een strand met veel vogels.
We ontbijten met de laatste restjes eten. Daarna varen we naar de haven. De supermarkt is hier vlakbij en het is leuk weer allemaal lekkere Nederlandse dingen te kopen.
Ook de douches zijn heerlijk en internet aan boord. Alleen kregen we een hartverlamming toen we de prijs van de haven hoorden:  €50.- !!!!!!!  , vorig jaar was het hier nog heel betaalbaar, maar ze hebben de douches verbouwd en nu is het dus niet leuk meer.



1 opmerking:

  1. Fijn dat jullie weer in Nederlandse wateren zijn. Maar jeetje wat een bedrag aan havengeld. Daar kun je een jaar lang plezier van hebben bij QuiltPlus!!
    gr. Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen