donderdag 25 augustus 2011

naar Berwick upon Tweed

22 aug. goede wind waait ’s nachts
Door de windkaarten van Ugrib weten we van uur tot uur wat de wind zal worden. Het was duidelijk dat we ’s nachts moesten varen om de 75 mijl naar Birkwick on Tweed binnen redelijke tijd af te leggen.
We vertrokken uit Stonehaven zodra we weer dreven, om ongeveer 17 uur. Gelukkig ging het goed want er stonden honderden mensen te kijken. Best wel spannend door het gaatje van 8 meter breed. Gelukkig hielden de zwemmers zich even in.
Buiten voeren we eerst even langzaam op de fok om alles op te bergen: landvasten , ballen e.d.
Daarna het dubbelgereefde grootzeil erbij. De wind was nog iets meer zuidwest dan we dachten, dus we begonnen aan de wind en er stonden best ruige golven  door de stroom.
Maar toen we een eindje uit de kust waren konden we koers zuid sturen en iets minder scherp aan de wind. We schoten heel goed op.
’s Nachts waren er nog wel wat geheimzinnige rode lichten. Uiteindelijk bleek dat een heel hoge schoorsteen te zijn, heel  ver weg op de wal, buiten bereik van ons plotterscherm.
Tegen de ochtend minderden we zeil, want we waren er te vroeg. In het donker binnenlopen is geen optie op de rivier met onverlichte tonnen.
Om 7 uur voeren we echter met het laatste beetje van de vloedstroom de rivier op.

We gingen ten anker voor een serie boogbruggen. Er ligt ook een Hinemoa of zoiets ten anker.
We gingen daarna eerst maar eens slapen, met de kachel aan, want alles was behoorlijk vochtig.
Om 11 uur werden we toen gezellig met een zonnetje wakker en was alles weer droog.

’s Middags met laagwater, zagen we mannen met een Seine net bezig.
Toen we dichterbij roeiden konden we goed bekijken hoe ze het net rond roeiden over de rivier en dan naar zich toe roeiden.
Ze vingen echt grote zalmen!
Onze boot kwam een beetje droog te staan met laagwater. Met de bijboot verplaatsten we het anker een stukje, zodat ze hopelijk het volgende tij iets beter ligt. Er wordt stevige oosten wind verwacht.