woensdag 1 juni 2011

Het begint op vakantie te lijken

30 mei Helgoland- Brunsbuttel met  prachtig weer
Vanochtend vertrokken we 4.30 van Helgoland, het werd net licht. De weersvoorspelling was goed en het tij ook.
We waren na ongeveer 2 uur bij de Elbe en het weer werd steeds mooier. Er voeren veel grote schepen , maar toch konden we een groot deel zeilen.

Om een uur of 2 waren we voor de sluis van het Kielerkanaal bij Brunsbuttel.
Het was inmiddels echt heet geworden.
We liggen in een prachtig rustig haventje , net voorbij de sluis. Toen we even de wal opgingen ontdekten we een Italiaanse ijs tent waar we 30 jaar geleden eens onze laatste marken hadden opgemaakt. Toen hadden we zoveel ijs dat we het niet op konden. Nu met de euros bestaan zulke problemen hier niet meer.
We droogden de stormfok. Die leek heel klein
31 mei Brunsbuttel-Rendsburg
We vertrokken met een lekker zonnetje om 7.45 het Kielerkanaal op. De wind was west, de fok kon erbij.
Het kanaal is mooi met veel bossen  langs de oevers waarin heel veel vogels zingen. Die hoorden we zelfs boven het motor geluid uit. Ook de bruggen zijn spectaculair om te zien.
De spoorbrug  bij Rendsburg is uniek met een aanhangende gondel voor autoverkeer.

We waren, na 60 km, om 14 uur bij Rendsburg en al tamelijk moe, dus we zijn de Eider een stukje opgevaren en hebben afgemeerd bij de stad. Toen we net vast lagen begon het te regenen, dus we waren blij dat we niet nog 40 km doorgevaren zijn naar Kiel.
Rendsburg blijkt een prachtige oude stad te zijn.
Met subsidie van Europa is o.a. het nieuwe spoorweg viaduct gebouwd, hierover rijdt de trein van Hamburg naar Flensburg, ik ben hier een paar jaar teug over gekomen!
De stad heeft heel veel mooie grote pleinen met prachtige oude gebouwen.
Het cultuurcentrum met de bibliotheek is gigantisch , je kunt daar heel goed( koop) internetten!